• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Podpisanie listu intencyjnego dotyczącego współpracy na rzecz rozwoju polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70

07.06.2024 10:12 Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podpisanie listu intencyjnego dotyczącego współpracy na rzecz rozwoju polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70

Partnerzy portalu

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

W Gdańsku odbędzie się 11 czerwca podpisanie listu intencyjnego na rzecz współpracy dla rozwoju polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (MDW E70). To szlak wodny łączy Rotterdam w Niderlandach poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i z systemem drogi wodnej Niemna.

Na terenie Polski droga wodna przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim, dalej poprzez Bydgoski Węzeł Wodny i Brdę, gdzie łączy się z Międzynarodową Drogą Wodną E40 (relacji Morze Bałtyckie – Morze Czarne) i dalej Wisłą i płynie przez Nogat, Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Długość tego odcinka to ponad 600 km. 

Dokument mają podpisać sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, Zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Mateusz Balcerowicz, Wicemarszałek Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Krzysztof Grabowski, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Robert Turlej.

MDW E70 posiada potencjał transportowy i turystyczny, jednak w celu jego wykorzystania niezbędne jest wyeliminowanie przeszkód, takich jak przepłycenia, mielizny, zachwaszczenia w okresie letnim, brak lub błędne oznakowania nawigacyjne, niskie prześwity mostowe, zniszczone elementy zabudowy regulacyjnej-ostrogi, itp., które uniemożliwiają prowadzenie żeglugi. Kompleksowa rewitalizacja Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 jest zadaniem niezwykle złożonym i kosztownym.

W 2006 roku powstała inicjatywa pięciu województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego służąca rewitalizacji i przywróceniu funkcji żeglownych na tej drodze wodnej. Postanowiono wspólnie pracować nad przywróceniem żeglugi turystycznej i towarowej, aby wspomóc aktywizację gospodarczą na obszarach leżących w zasięgu oddziaływania MDW E70. Działania podjęte w ostatnich latach przez sygnatariuszy Porozumień MDW E70 doprowadziły do powstania m.in. strategii programowej, koncepcji programowo-przestrzennej przedsięwzięcia, analizy środowiskowej (prognoza oddziaływania na środowisko) oraz projektu programu określonego w koncepcji programowo-przestrzennej.

Przez te kilkanaście lat, od momentu powstania zespołu ds. MDW E70 samorządy lokalne położone wzdłuż polskiego odcinka MDW E70 zrealizowały wiele inwestycji, często we współpracy z podmiotami prywatnymi, które poprawiły infrastrukturę żeglarską szlaku. W zmodernizowano nabrzeża i nadrzeczne bulwary, wyremontowano stare bądź zbudowano nowe mariny i przystanie. W ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I i II” stworzono sieć portów i przystani żeglarskich na Wiśle, Nogacie, Szkarpawie i Zalewie Wiślanym. Ponadto powstały nowe przystanie będące lokalnymi ośrodkami wodniactwa w Gorzowie Wielkopolskim, Santoku, Czarnkowie, Drawsku, Wieleniu, Nakle nad Notecią, Bydgoszczy, Grudziądzu i Toruniu. Staraniem PGW Wody Polskie wykonano również remonty kilku zabytkowych obiektów hydrotechnicznych na Noteci i Kanale Bydgoskim. W sumie w latach 2007 - 2023 zainwestowano blisko 452 mln zł w rozwój infrastruktury dla żeglugi turystycznej na polskim odcinku MDW E70.

Te wszystkie działania miały znacząco się przyczynić do poprawy infrastruktury wodnej i warunków żeglowania po MDW E70, wspierając lokalne inicjatywy gospodarcze oraz dalsze działania ożywiające turystykę. Tym wszystkim przez lata podejmowanym wysiłkom wychodzi naprzeciw inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury. Podpisanie listu intencyjnego wyrażać ma wolę wspólnego działania z samorządami pięciu województw i Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Celem jest przywrócenie i wykorzystanie możliwości Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 oraz nadanie jej należnego miejsca na mapie turystycznej i transportowej Polski.

Jednym z wyrazów nadania priorytetu tej drodze wodnej jest jej ujęcie w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030 zadania pn.: „Opracowanie kierunków rozwoju infrastruktury MDW E70”, a podpisanie listu inicjuje rozpoczęcie prac nad jego opracowaniem i wdrożeniem.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.