• <

Po trzech tygodniach patrolowiec sił morskich Fidżi zniesiono z mielizny. Czy wróci do służby?

Strona główna Po trzech tygodniach patrolowiec sił morskich Fidżi zniesiono z mielizny. Czy wróci do służby?
Fot. MW Fidżi

Z pomocą australijskich służb udało się ściągnąć uszkodzony patrolowiec typu Guardian, RFNS Puamau, który 11 czerwca, w trakcie dziewiczej podróży, utknął na płyciźnie, gdzie znajdują się rafy koralowe. Po kilku tygodniach udało się odzyskać jednostkę, niemniej nie wiadomo, czy powróci do regularnej służby, w której była faktycznie mniej niż miesiąc.

Jak poinformowała Marynarka Wojenna Republiki Fidżi, patrolowiec został pomyślnie wydobyty z rafy w Fuladze i odholowany na bezpieczne wody nieopodal wyspy Ogea, gdzie zostanie przeprowadzona szczegółowa ocena uszkodzeń.  Do wypadku doszło w trakcie pierwszego rejsu patrolowca typu Guardian, RFNS Puamau, przekazanego Republice Fidżi przez australijski rząd. Feralna jednostka została pomyślnie wydobyty z rafy w Fulaga przez holownik Ratu Rabici, przy wsparciu RFNS Savenaca oraz specjalistów i inżynierów zza granicy, w tym Australii, którzy wsparli Fidżi swoją wiedzą oraz specjalistycznym sprzętem.

Patrolowce typu Guardian mają 39,5 metra długości i osiągają prędkość do ponad 20 węzłów, a zasięg działania do 3000 mil morskich przy zmniejszonej do 12 węzłów. Załoga liczy 23 osoby. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Caterpillar 3516C i dwa wały napędowe. Austal dostarcza jednostki nieuzbrojone, niemniej konstrukcja pozwala na zamontowanie broni, w tym karabinów maszynowych i systemów automatycznych.

Wypadek RFNS Puamau nie jest pierwszym w serii Guardian, który uległ wypadkowi. Jak dotąd cztery patrolowce ucierpiały na różne sposoby. Należący do Samoa Nafauna II trafił na mieliznę w sierpniu 2021 roku, przy czym okazało się, że jego naprawa jest nieopłacalna i został przeznaczony do zezłomowania. Rząd Australii zdecydował się o domówieniu jego następcy. Z kolei należący do Tuwalu HMTSS Te Mataili II i do Vanatu RVS Takuare ucierpiały z powodu dwóch cyklonów w marcu 2023 roku. Pierwszy z nich została wycofana i ma zostać zastąpiona przez nową jednostkę, natomiast drugi podlega remontowi. Te sytuacje budzą wątpliwości co do zdolności działań patrolowców w trudnych warunkach morskich, a także przygotowania i wyszkolenia ich załóg, które również mają odpowiadać za wypadki. Co do stanu RFNS Puamau pojawiają się pytania, czy jego stan okaże się tak zły, że podzieli los jednostek, które zostały wycofane i zastąpione nowymi.

Komentatorzy zwracają uwagę, że jednostka należąca do Fidżi przybyła w rejon znany z wysokich raf, przez co od lat nawet cywilna żegluga omijała to miejsce. Stąd pojawia się pytanie, jak doszło do podjęcia decyzji, by płynąć w rejon ryzykowny dla jednostek nawodnych, jeśli wpłynięcie tam przy dużej prędkości ryzykuje uszkodzeniem dolnej części kadłuba. Choć w przypadku patrolowca miało dojść do poważnego uszczerbku, nie odnotowano żadnych wycieków oleju. W momencie wypadku nikt z załogi nie został ranny. Aktualnie trwa wyjaśnianie przyczyn incydentu oraz kto potencjalnie poniesie za niego odpowiedzialność. Komisja śledcza kontynuuje prace aby ustalić fakty związane z incydentem i przedstawić zalecenia wynikające z późniejszych ustaleń.

Rząd Australii zamówił jak dotąd 23 jednostki celem przekazania ich zaprzyjaźnionym państwom w rejonie Pacyfiku. Są to z reguły nieduże kraje, o słabej gospodarce i stąd nie mogące pozwolić sobie na większe zakupy dla swoich sił morskich. Stąd przekazanie jednostek służy wzmocnieniu partnerskich relacji i ma pomóc w utrzymywaniu porządku na wodach wyspiarskich państw regionu oraz wzmocnić bezpieczeństwo. W niektórych przypadkach zrazu stawały się ich trzonem, z racji na nowoczesność, rozmiary i możliwości w zakresie wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem. Projekt budowy nowych patrolowców został przyznany spółce Austal Australia w maju 2016 roku, a kolejne opcje kontraktowe przyznano w kwietniu 2018 i listopadzie 2022 roku oraz rok późnioej. wartość zamówień wynosi ponad 350 mln dolarów australijskich. W swoje wyposażenie patrolowce przyjmują Papua Nowa Gwinea, Fidżi, Sfederowane Stany Mikronezji, Tonga, Wyspy Salomona, Wyspy Cooka, Kiribati, Wyspy Marshalla, Palau, Samoa, Tuwalu, Vanuatu i Timor Wschodni.

Patrolowiec typu Guardian, fot. Austal

Dziękujemy za wysłane grafiki.