Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją - poinformowały w piątkowym komunikacie Polskie Koleje Państwowe. Połączenia mogą być realizowane przez terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni.
W komunikacie spółki wskazano, że w rozmowach uczestniczyli Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A., Monika Starecka, pełniąca obowiązki Członka Zarządu ds. Finansowych PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji, oraz Łukasz Grzesło, Prezes PKP Cargo International a.s. Z ramienia Green Cargo AB obecni byli Henrik Dahlin, CEO oraz Shad Hallam, COO.
Jak poinformowano, tematem rozmów była możliwość uruchomienia połączeń intermodalnych między Polską a Szwecją. "W pierwszej kolejności przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku" - tłumaczyła spółka.
"Grupa PKP będzie aktywnie wspierać PKP Cargo w ponownym uruchomieniu regularnych połączeń między Polską a Szwecją, co przyczyni się do rozwoju obu stron. Nowa trasa otworzy perspektywiczny korytarz łączący Skandynawię z Polską i basenem Morza Śródziemnego" - powiedział, cytowany w komunikacie, Alan Beroud, Prezes Zarządu PKP S.A. oraz przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).
"Połączenia między Polską a Szwecją mogą być realizowane przez terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni. Uruchomienie takiego połączenia przyniesie korzyści klientom obu spółek w całej Europie, umożliwiając im dostęp do dodatkowych terminali oraz szerokiej sieci połączeń kolejowych. Do realizacji tego projektu zamierzamy zaangażować wszystkie zainteresowane strony – dodała Monika Starecka - członek PKP Cargo.
Spółka zwróciła uwagę, że dzięki połączeniom promowym firmy z Polski, Czech oraz innych krajów Europy Środkowej i Południowej zyskają nowe możliwości logistyczne. "Z wykorzystaniem nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, PKP Cargo International jest w stanie realizować przewozy do kilkunastu krajów europejskich, w tym bez zmiany lokomotywy aż do Adriatyku".
Projekt przywrócenia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją, jak twierdzi spółka, będzie nie tylko istotnym przedsięwzięciem biznesowym, ale również wpisze się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju, a także w politykę zrównoważonego rozwoju realizowaną przez Green Cargo oraz PKP Cargo.
Polskie Koleje Państwowe SA są spółką dominującą w Grupie PKP, która od 2022 roku funkcjonuje na zasadach holdingu. PKP SA to jeden z największych w Polsce zarządców nieruchomości – gruntów, budynków, budowli i lokali mieszkalnych. Majątek PKP SA stanowią zarówno obiekty pełniące funkcje związane z obsługą transportu kolejowego, jak i nieruchomości o charakterze typowo komercyjnym. (PAP)
fos/ drag/
XI Dni Nowego Portu z Portem Gdańsk
W rosyjskim porcie pojawił się statek z irańskimi rakietami balistycznymi
Kolejna dostawa uzbrojenia z Korei Południowej dotarła do Portu Gdynia
Trwa ustalanie przyczyn pożaru hali w Port Service
ATC Cargo S.A. otworzyło nowy oddział
Rekordowy przeładunek w Baltic Hub