PMK
180 przypadków piractwa i rozboju na statkach zostało zgłoszonych do Międzynarodowej Izby Handlowej (ICC) w 2017 roku – wynika z najnowszego reportu Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB).
Jest to najniższa roczna liczba incydentów od 1995 roku, kiedy otrzymano 188 raportów. W 2017 r. doszło do abordażu 136 statków, 22 prób abordażu, 16 statków zostało ostrzelanych, a sześć porwanych.
W 15 osobnych incydentach 91 członków załogi zostało wziętych jako zakładnicy, a 75 zostało porwanych ze swoich statków w 13 innych incydentach. Trzech członków załogi zginęło w 2017 r., a sześciu zostało rannych.
W 2016 r. zgłoszono 191 incydentów, z których 150 stanowiły abordaże. Dodatkowo 151 członków załogi zostało wziętych do niewoli. Poza danymi globalnymi, w raporcie podkreślono kilka wniosków płynących z ubiegłego roku.
- Chociaż liczba ataków spadła w tym roku w porównaniu z ubiegłym rokiem, zatoka Gwinei i wody wokół Nigerii pozostają zagrożeniem dla marynarzy. Władze nigeryjskie interweniowały w szeregu incydentów pomagających zapobiec eskalacji incydentów - powiedział Pottengal Mukundan, dyrektor IMB.
W 2017 roku dziewięć incydentów odnotowano w Somalii, w porównaniu z dwoma w 2016 r. W listopadzie statek kontenerowy został zaatakowany przez uzbrojonych piratów około 280 mil morskich na wschód od Mogadiszu. Piraci, nie mogąc wejść na pokład ze względu na manewr omijania okrętu, wystrzelili dwie rakiety RPG, które na szczęście chybiły celu.
Sześciu somalijskich piratów zostało następnie zatrzymanych przez siły morskie Unii Europejskiej, przeniesionych na Seszele i oskarżonych o "popełnienie aktu piractwa". Oskarżonym grozi 30 lat pozbawienia wolności, jeśli dojdzie do ich skazania.
- Ten dramatyczny incydent, obok naszych danych z 2017 r., pokazuje, że somalijscy piraci zachowują zdolność i zamiar przeprowadzania ataków na statki handlowe setki mil od ich wybrzeża - powiedział Mukundan.
Indonezja odnotowała 43 incydenty w 2017 r., w porównaniu do 49 w 2016 r. Raport IMB stwierdza, że patrole policji w Indonezji są nadal skuteczne w 10 wyznaczonych bezpiecznych kotwicowiskach w kraju.
Jednak na Filipinach liczba zgłoszonych incydentów wzrosła ponad dwukrotnie, z 10 w 2016 r. do 22 w 2017 r. Według raportu większość tych incydentów dotyczyła ataków niskokosztowych na statki zakotwiczone, głównie w portach Manili. i Batangas.
Naprawa uszkodzonej przez Rosjan Dnieprzańskiej Elektrowni Wodnej ma potrwać trzy lata
Prokuratura wszczęła śledztwo po pożarze magazynu w Nowym Porcie
W Bułgarii zakończyło się międzynarodowe ćwiczenie pk. "Breeze 2024". Brali w nim udział polscy marynarze
Ostatni rosyjski okręt miał opuścić port w Sewastopolu. Ukraina ogłasza kolejny sukces w wojnie
Dzień Dostawcy MFW Bałtyk 2 i 3 już we wrześniu
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony