Port Sztokholm wykonał ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej żeglugi, inaugurując pierwsze w Szwecji lądowe połączenie energetyczne dla statków wycieczkowych. Obiekt ten umożliwia statkom podłączenie się do energii elektrycznej przy nabrzeżu, zmniejszając emisje i poziom hałasu. Ma to wzmocnić jego pozycję jako miejsca docelowego dla zrównoważonego ruchu pasażerskiego.
Port w Sztokholmie zainaugurował jeden z pierwszych w Szwecji jak i Europie obiekt do zasilania z lądu, jakim jest lądowy zakład energetyczny (Onshore Power Connection, OPS), przeznaczony do obsługi międzynarodowych statków wycieczkowych. Nowy obiekt został oficjalnie oddany do użytku 17 września, kiedy to podłączono do niego nowy statek należący do TUI Cruises, Mein Schiff 7. Jednostka napędzana metanolem została zbudowana przez stocznię Meyer Turku i dostarczona w czerwcu tego roku. 31 sierpnia pojawiła się w Porcie Gdynia w ramach tegorocznego sezonu wycieczkowego.
- Inauguracja pierwszego w Szwecji lądowego przyłącza energetycznego dla statków wycieczkowych jest ważnym kamieniem milowym w tworzeniu wysokiej jakości miejsca docelowego dla zrównoważonego ruchu wycieczkowego, zarówno w Sztokholmie, jak i w całym regionie Morza Bałtyckiego. Statki wycieczkowe mogą teraz podłączać się do energii elektrycznej z nabrzeża, co znacznie zmniejsza ich wpływ na środowisko - zaznaczył Jens Holm, przewodniczący zarządu Portu Sztokholm.
Nowy obiekt został zbudowany zgodnie z międzynarodowymi standardami
bezpieczeństwa energetycznego. Ma umożliwiać statkom wyłączenie silników
pomocniczych podczas postoju. Dzięki temu udało się zmniejszyć emisję
zanieczyszczeń powietrza i zredukować poziom hałasu. Dzięki temu nawet
45% wycieczkowców zawijających do Portu Sztokholm może skorzystać
możliwości zasilania prądem z nabrzeża portowego. Wykorzystywana w ten
sposób energia elektryczna jest również w 100% ekologiczna i pochodzi ze
źródeł odnawialnych, takich jak energia wiatrowa i wodna.
Port w Sztokholmie oferuje od dłuższego czasu również urządzenia do odbioru nieczystości ze statków, z czego korzysta aż 85% wszystkich zawijających wycieczkowców. Choć większość statków posiada własne oczyszczalnie ścieków na pokładzie i może również przechowywać ścieki w swoich zbiornikach przez dłuższy czas, a następnie pozostawić je w innym porcie, decydują się na pozostawienie odpadów w Szwecji, z myślą o ich segregacji i skorzystaniu z obniżonych opłat za wywóz śmieci. Aby zachęcić partnerów w zakresie skorzystania z tej i innych „zielonych” usług jak i wdrażania kolejnych rozwiązań służących dekarbonizacji branży morskiej, szwedzki port również ma wprowadzać nagrody dla tych podmiotów, które wdrażają środki z myślą o ochronie środowiska. Odbywa się to poprzez oferowanie zniżek na opłaty portowe dla statków, które osiągają wysoką wydajność środowiskową zgodnie z Environmental Ship Index (ESI) i Clean Shipping Index (CSI). Zniżki mają na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węga, tlenków azotu, tlenków siarki i cząstek stałych.
Zarząd Portu Sztokholm wskazuje, że obecnie odbywają się długoterminowe prace nad dalszym zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń powietrza, a także ograniczenia hałasu ze statków i w ramach operacji portowych. Celem jest osiągnięcie zerowej emisji z żeglugi na obszarach portowych do 2040 roku. Rozszerzenie lądowych połączeń energetycznych dla dużych jednostek nawodnych jest jednym z kluczowych środków do osiągnięcia tego wyniku. Co istotne, szwedzki port współpracuje w ramach tego przedsięwzięcia z trzema innymi portami nadbałtyckimi, mieszczącymi się w Kopenhadze, Aaarhus i Helsinkach. Oprócz tego korzysta z funduszy unijnych i inicjatywy Szwedzkiej Agencji Ochrony Środowiska (Klimatklivet) przeznaczonych m.in. na rozwój technologii OPS.
Port Kłajpeda dołącza do "zielonej" trasy żeglugowej
Nietypowy pasażer promu Stena Estelle znalazł się za burtą. Ratownicy uratowali psa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
BCT bije swój nowy rekord w przeładunku na pojedynczym statku
Centrum Biurowe KOGA: Port dla Twojego biznesu
PKP S.A. prowadzi rozmowy ze Szwecją w sprawie uruchomienia morskiego korytarza transportowego