Yara Eyde – tak nazywać się będzie pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany amoniakiem. Powstanie w Chinach i docelowo będzie pływał między Norwegią i Niemcami.
Yara Eyde ma zostać dostarczony w połowie 2026 roku. Będzie to pierwszy kontenerowiec wykorzystujący amoniak w charakterze paliwa. Za jego budowę odpowiada chińska stocznia Yangfan Shipbuilding. Właścicielem i zamawiającym jest spółka Delphis, oddział kontenerowy CMB.TECH, obsługą jednostki będzie parć się NCL Oslofjord AS, joint venture między North Sea Container Line i Yara Clean Ammonia. Ta ostatnia firma odpowiadać będzie także za dostawy paliwa.
NCL zabezpieczyła już długoterminową umowę z Yara International na transport kontenerów między fabryką nawozów Yara w Porsgrunn w Norwegii, a portami w Hamburgu i Bremerhaven w Niemczech. NCL nie ukrywa, że celem spółki jest stać się pierwszym operatorem liniowym, który skupi się wyłącznie na statkach na amoniak.
– Chcemy udowodnić światu, że możemy dziś dekarbonizować, aby móc żeglować jutro – mówił Alexander Saverys, dyrektor generalny CMB.TECH.
– Projekt ten, łącząc przyszłościowo myślące podmioty, przyspiesza rozwój łańcucha dostaw o zerowej emisji dla transportów kontenerowych w Skandynawii i Europie Północno-Zachodniej. Jest to pierwszy tego typu projekt na świecie, demonstrujący potencjał czystego amoniaku dekarbonizacji przemysłu morskiego – komentował z kolei Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy