Saronic Ferries wprowadzi do serwisu prom elektryczny w 2026 r. Armator zlecił opracowanie projektu C-Job Naval Architects. Będzie to pierwszy w pełni elektryczny RoPax w Grecji.
– Wykonujemy krok w kierunku czystszego świata i zakładamy, że nasza działalność operatorska na Wyspach Sarońskich będzie inspiracją dla innych do zainicjowania rozwoju zielonej floty w Grecji – powiedział George Papaioannides, partner w Saronic Ferries.
Saronic Ferries jest największym operatorem promowym na Zatoce Sarońskiej. Jego połącznia obsługuje pięć zaawansowanych wiekowo promów pływających między Pireusem a wyspami Egina, Agistri, Metana i Poros. Serwisy działają przez cały rok, zapewniając transport lokalnym społecznościom dojeżdżającym do pracy, jak i licznym turystom odwiedzającym Grecję w trwającym kilka miesięcy sezonie turystycznym.
– Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani jako partner Saronic Ferries w celu rozwoju ich bezemisyjnego promu i wspierania [wdrażani, red.] zrównoważonej strategii rozwoju – powiedział Nikos Papapanagiotou, dyrektor C-Job Ateny po ogłoszeniu przez Saronic Ferries planów wprowadzania do eksploatacji promu elektrycznego.
– Badamy alternatywne paliwa i źródła energii od prawie dekady i zastosowaliśmy tę wiedzę i inne innowacje w naszych projektach. Dzięki naszemu doświadczeniu i zespołowi badawczo-rozwojowemu jesteśmy w stanie pokazać, jak wybory projektowe wpłyną na operacje i stworzyć optymalny projekt dla każdej sytuacji – wyjaśnia Papapanagiotou w najnowszym komunikacie.
Założeniem wyjściowym projektu jest w pełni elektryczny napęd. Prom jest większy niż większość budowanych obecnie statków elektrycznych – zaznacza w komunikacie prasowym armator. Prom musi spełniać wymagania pogodowe panujące w rejonie Morza Egejskiego i bezpieczeństwo przejścia z Pireusu na wyspy.
Zamawiający określił, że RoPax powinien mieć co najmniej 279 stóp długości i 52 stóp szerokości. Przestrzeń i środki ratunkowe mają zapewnić przewóz do 800 pasażerów. Linia ładunkowa zapewniać ma transport 85 samochodów osobowych lub sześć ciężarówek z miejscem dla 55 samochodów. Armator nie podał oczekiwań co do baterii i siłowni elektrycznej. Założono, że prom będzie ładowany podczas cumowania w Pireusie. Maksymalną prędkość określono na 14,5 węzła. Nowy prom ma również zawierać inne rozwiązania energooszczędne. Operator stawia również na oryginalną aranżację wnętrz.
– Jesteśmy liderem w zachęcaniu potencjalnych interesariuszy do wprowadzania innowacyjnych zmian i postępu, zarówno w zakresie projektowania statków, jak i infrastruktury lądowej i ładowania baterii – powiedział Joseph Lefakis, inny z partnerów w Saronic Ferries.
Biuro projektowe C-Job Naval Architects ma doświadczenie w rozwiązaniach innowacyjnych na statkach. W swoim portfelu ma kilka innowacyjnych projektów, w tym zbiornikowiec do przewozu ciekłego wodoru.
Armator zapowiada, że prom ma obsługiwać połączenie między Pireusem a wyspami Egina i Agistri To pierwszy krok w realizacji strategii Saronic Ferries. Jej celem jest eksploatacja floty bezemisyjnej. Do 2040 r. armator ma zamiar wymienić wszystkie promy. Pierwszy powinien wejść do serwisu w 2026 r. Podstawowym warunkiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w Pireusie – zastrzega armator.
Do wyspy Egina z Pireusu i z powrotem prom płynie łącznie 2 godziny, więc projektanta napędu czeka wyzwanie. Baterie będą musiały zapewnić energię, by statek przez tak długi okres mógł przebyć trasę i bezpiecznie zacumować do punktu ładowania. Produkcja energii na wyspach nie zapewni zapewne szybkiego ładowania promu. Do pozostałych wysp prom płynie od 1,5 godz. do 2 godz.
Warto więc poinformować, że bałtycki hub statków zeroemisyjnych BSSC, który koordynowany jest przez Crist ma na swoim koncie doświadczenie w budowie promów elektrycznych, a koordynowany przez Grupę Technologiczną ASE hub Green Tech w wykorzystaniu magazynów energii oraz budowie stacji ładowania wodorem. Na razie to doświadczenie wykorzystują partnerzy z krajów skandynawskich. Może więc czas zainteresować się rynkiem Morza Egejskiego? Należy dodać, że od ponad dwóch lata działa w Polsce C-Job Gdańsk.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024