Na początku lipca bieżącego roku pierwsze załogi zakończyły szkolenie na nowej platformie samolotów Saab 340 AEW. W związku z powyższym, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Pan Paweł Bejda podsumował ten etap 6 sierpnia 2024 na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni.
W gdyńskiej bazie Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, gdzie stacjonują samoloty wczesnego ostrzegania, ich załogi otrzymały certyfikaty ukończenia szkolenia. Jak zapowiedział przedstawiciel refortu obrony, który był na tym wydarzeniu, wiceminister Paweł Bejda, obie maszyny we wrześniu osiągną wstępną zdolność operacyjną. Cały czas trwa szkolenie pilotów oraz naziemnej obsługi.
W trakcie tego wydarzenia odbyły się również bilateralne rozmowy z delegacją Ministerstwa Obrony Królestwa Szwecji. Lilka miesięcy wcześniej Polska zakupiła granatniki przeciwpancerne Carl-Gustaf, które znane są z tego, że sprawdzają się w działaniach wojennych na Ukrainie.
Pierwsze załogi samolotów Saab 340 AEW zakończyły szkolenie. W zakresie zdolności rozpoznawczych wchodzimy na poziom, do którego wcześniej nie mieliśmy dostępu. Dwa zakupione w 🇸🇪 samoloty wczesnego ostrzegania i alarmowania we wrześniu osiągną wstępną zdolność operacyjną. pic.twitter.com/Xm77PxGMOL
— Paweł Bejda (@pawelbejda) August 6, 2024
W lipcu 2023 roku została podpisana umowa o wartości ok. 52 mln euro na pozyskanie dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. W pierwszej połowie 2024 roku, niespełna po kilku miesiącach od zakupu, do Polski przyleciały obie maszyny, co oznaczało rozpoczęcie trwającego wiele tygodni procesu szkoleniowego pierwszej grupy załóg. Etap ten zostanie zwieńczony wręczeniem certyfikatów poświadczających nabyte umiejętności. Jesienią br. samoloty Saab 340 AEW osiągną wstępną zdolność operacyjną, dzięki czemu będą gotowe do realizacji zadań, zgodnie z przeznaczeniem, w ramach zapewnienia bezpieczeństwa polskiej i sojuszniczej przestrzeni powietrznej.
Pierwszy z samolotów przybył do Polski w marcu, natomiast drugi w czerwcu tego roku. Terminowa realizacja zamówienia ma być wynikiem współpracy pomiędzy Saabem i polskimi siłami zbrojnymi oraz faktu, że szwedzki koncern posiada linię produkcyjną dla rozwiązań wczesnego ostrzegania. Obejmuje to dedykowany personel i wewnętrzną wiedzę specjalistyczną do przeprowadzania wszelkiego rodzaju testów i ocen niezbędnych do zatwierdzenia systemów.
Saab 340 AEW&C to szwedzki samolot ostrzegania i kontroli obszaru powietrznego zbudowany na bazie pasażerskiej maszyny Saab 340. Jego napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe General Electric CT7-9B. Rozpiętość skrzydeł wynosi 21,44 metra, natomiast długość całej jednostki to 20,57 metry. Powierzchnia nośna samolotu to 42 m2, a masa własna to 10 300 kg. Może osiągnąć pułap 7 620 metrów wysokości, a długość lotu wynosi ok. 6 godzin. Wraz z powiązanym sprzętem naziemnym, zapewnia szczegółowy obraz sytuacji, który może być wykorzystywany do zadań wojskowych i cywilnych, w tym nadzoru powietrznego i operacji ratowniczych. Różne konfiguracje systemu Erieye AEW/AEW&C firmy Saab zostały sprzedane do dziewięciu krajów, co czyni go jednym z najczęściej używanych systemów nadzoru powietrznego na świecie.
Dedykowane dla Polski maszyny stacjonują w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Jednostki te znajdują się w wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych.
Władze Szwecji zdecydowały o ochronie wraku żaglowca odkrytego przez Polaków
Żandarmeria Wojskowa wydała komunikat w sprawie zaginionego w Bałtyku żołnierza
Żołnierz nie wrócił z pływania w morzu. Trwa akcja ratunkowa
W Grecji przejęto ładunek kokainy o wartości ponad 1 mln euro, ukryty w transporcie bananów
Trwa akcja ratownicza w Wisełce
Włochy nie oszczędzają na okrętach i zamawiają czwarty patrolowiec