Dwa statki A.P. Moller-Maersk A/S po raz pierwszy zawinęły do nowego portu na Oceanie Indyjskim. Kenijski obiekt, który rozpoczął działalność w czwartek, ma przybliżyć kraj do spełnienia ambicji zostania głównym węzłem żeglugowym na wybrzeżu Afryki Wschodniej.
Oczekuje się, że port w Lamu docelowo będzie miał 32 miejsca do cumowania i będzie stanowił alternatywną bramę dostępu do śródlądowej Etiopii i Sudanu Południowego. Uzupełni on przeciążony port w Mombasie, który leży 340 kilometrów (313 mil) na południe.
Projekt o wartości 5 miliardów dolarów jest częścią większego planu infrastrukturalnego znanego jako Lapsset, który jest wdrażany przez rząd Kenii i obejmuje rurociąg naftowy, drogi, linie kolejowe i lotniska, które połączą kraj z jego północnymi sąsiadami.
Według Lapsset Corridor Development Authority, pierwsze miejsce postoju portu ma przetworzyć 400 000 dwudziestostopowych równoważnych jednostek w pierwszym roku eksploatacji. Utworzenie pierwszych trzech miejsc postojowych kosztowało 480 milionów dolarów, a dwa z nich mają być w pełni sprawne do końca roku.
Nowi klienci poszukiwani
Według Urzędu Skarbowego Kenii opłaty przeładunkowe zostaną zniesione, a dopuszczalne okresy na usunięcie ładunku tranzytowego zostaną przedłużone w celu przyciągnięcia linii żeglugowych i właścicieli ładunków do Lamu.
Przyciąganie nowych klientów do Lamu może okazać się wyzwaniem. Etiopia odzyskała użytkowanie z portów Assab i Massawa nad Morzem Czerwonym po zbliżeniu z Erytreą, podczas gdy około 90% jej handlu przychodzącego dociera już przez port w Dżibuti. Sudan Południowy może jednak rozważyć wykorzystanie Lamu jako alternatywy dla Port Sudan, głównej bramy morskiej w sąsiednim Sudanie.
Kluczowym problemem dla potencjalnych użytkowników będzie lokalizacja Lamu. Ta idylliczna miejscowość wypoczynkowa położona jest około 100 kilometrów od granicy z Somalią i była wielokrotnie atakowana przez al-Shabaab - grupę powstańców wspieranych przez Al-Kaidę.
W zeszłym miesiącu Kenia rozpoczęła budowę 257-kilometrowej autostrady łączącej Lamu z miastem Garissa, będącej częścią sieci drogowej, która rozciąga się do granicy z Etiopią i Sudanem Południowym. Droga będzie przebiegać przez słabo zaludnione terytorium Kenii, które jest szczególnie narażone na ataki ze strony bojowników z Somalii.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej