Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
Zawinięcie do portu w Antwerpii jest częścią dziewiczego rejsu Ane Maersk, rozpoczętego w Korei Południowej. W jego trakcie statek porusza się na trasie AE7, obsługując porty m.in. w Kolombo, Felixstowe, Hamburgu, Antwerpii, Londynu, Le Havre. Linia łącząca Azję i Europę ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. Kontenerowiec zbudowany przez Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej ma nominalną pojemność 16 000 kontenerów (TEU) i jest wyposażony w silnik dwupaliwowy, umożliwiający operowanie metanolem, biodieslem i konwencjonalnym paliwem bunkrowym. To także pierwszy z 18 dużych statków Maersk zasilanych metanolem, dostarczanych w latach 2024–2025 i drugi na świecie kontenerowiec zasilany metanolem po mniejszym Laura Maersk, prowadzącym działalność na Bałtyku, w tym w Porcie Gdynia. Niedawno miał miejsce chrzest kolejnej jednostki, Astrid Maersk, który odbył się w japońskim porcie w Jokohamie.
Bunkrowanie odbyło się na terminalu MPET i przebiegło bezpiecznie podczas operacji terminalowych. W tym celu wysłano dwie barki, aby przeładować 4 300 ton zielonego metanolu na Ane Maersk, a potem kolejną, która dostarczyła 1 375 ton biodiesla (B100). Proces bunkrowania został płynnie zintegrowany z działalnością przeładunkową kontenerów w ramach „operacji jednoczesnej” (simultaneous operations, SIMOPS) celem zwiększenia efektywności pobytu w porcie poprzez skrócenie dodatkowego czasu przeznaczonego na tankowanie. Ma to odzwierciedlać współpracę między wieloma zaangażowanymi podmiotami działającymi w porcie.
Wydarzenie jest istotne także dla tego kluczowego, belgijskiego portu. W czerwcu 2023 roku miała w nim miejsce pierwsza operacja bunkrowania z użyciem metanolu, podczas której na tankowiec Stena Pro Marine załadowano 475 ton metanolu. Wpisuje się również w ideę "zielonych portów morskich", przyjaznych środowisku i sprzyjających dekarbonizacji branży. Posiada m.in. zdolność do przechowywania paliw neutralnych dla klimatu i wykorzystania ich w ramach swojego klastra przemysłowego oraz dystrybucji w głąb lądu. W kontekście szeroko zakrojonej transformacji energetycznej, w której nośniki wodoru, takie jak metanol, amoniak i metan, odegrają kluczową rolę, wiele terminali znajdujących się w porcie zainwestowało w dodatkową pojemność lub planuje to zrobić. W procesie umożliwiania bunkrowania paliw zapewniających ograniczoną lub zerową emisję CO2, Port Antwerpia-Brugia przeprowadził ocenę ryzyka dla wszystkich rodzajów napędów, ustanawiając protokoły i przepisy bezpieczeństwa, a także wdrażając systemy, licencje i zgody dla operatorów prowadzących operacje bunkrowania zielonymi paliwami. licencji system dla operatorów bunkrów.
Ane Maersk ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. To czyni go obecnie największym statkiem korzystającym z ekologicznego metanolu, jaki obecnie prowadzi działalność żeglugową. Niedługo dołączy do niego wspomniany wcześniej Astrid Maersk.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”