• <
nauta_2024

Pierwsza na świecie łódź wodorowa zasilana technologią ogniw paliwowych na płytkach drukowanych kończy testy

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwsza na świecie łódź wodorowa zasilana technologią ogniw paliwowych na płytkach drukowanych kończy testy

Partnerzy portalu

Fot. Bramble Energy

Bramble Energy, innowator w technologii ogniw paliwowych, osiągnął kamień milowy w historii żeglugi morskiej, uruchamiając pierwszą na świecie łódź wodorowo-elektryczną zasilaną ogniwem paliwowym na płytce drukowanej (PCBFC™).

Jako główny partner w projekcie HyTime, współpracujący z firmą Barrus, konstruktorem silników na zamówienie, Bramble Energy stworzyła statek demonstracyjny, który wykazuje ogromny potencjał technologii PCBFC™ w zakresie szybkiej i opłacalnej dekarbonizacji sektora morskiego.

Po raz pierwszy na morzu, wąska łódź o długości niemal 18 metrów została zwodowana w Sheffield w hrabstwie Yorkshire, gdzie pomyślnie zakończyła testy, bez emisji spalin, przy użyciu niestandardowego, morskiego systemu ogniw paliwowych. System ogniw paliwowych może potencjalnie zapewnić jednostce około 600 mil zasięgu przy użyciu 14 kg wodoru przechowywanego na pokładzie, a także dodatkową energię dostarczaną z paneli słonecznych na dachu łodzi do systemu akumulatorów o mocy 22 kWh.

W 2022 r. Bramble Energy otrzymała rządowe dofinansowanie od BEIS, obecnie Departamentu Bezpieczeństwa Energetycznego i Net Zero (DESNZ), w wysokości nieco poniżej 1 miliona funtów na rozwój technologii wodorowych ogniw paliwowych jako rozwiązania zastępującego silniki wysokoprężne w łodziach. Integracja i wdrożenie technologii stanowi pomyślne zakończenie projektu między partnerami.

Statek był budowany w Sheffield, gdzie inżynierowie Bramble stworzyli zupełnie nowy projekt systemu wodorowego, aby spełnić wymagania morskie, a łódź ma potencjał, aby zaoszczędzić każdej łodzi wykorzystującej tę technologię układu napędowego do 12 ton CO2 rocznie.

Globalny sektor morski przyczynia się do emisji 940 milionów ton CO2 rocznie, co stanowi około 2,5% globalnych gazów cieplarnianych. W związku z tym plan Clean Maritime Plan wymaga, aby od 2025 r. nowe statki były bezemisyjne. Celem projektu było zademonstrowanie, w jaki sposób przejście na wodorowe źródło paliwa może pomóc w transformacji dzięki zapewnieniu rozszerzenia zasięgu w stosunku do czystych systemów akumulatorowych, ale także w celu wyeliminowania zależności od bazy ładowania.

- Podczas gdy transportowi drogowemu poświęcono prawdopodobnie najwięcej uwagi w zakresie opracowywania rozwiązań bezemisyjnych, w rzeczywistości istnieje ogromna potrzeba dekarbonizacji we wszystkich sektorach transportu - zwłaszcza morskiego. Emisje CO2 z sektora morskiego są oszałamiające. Wymaga to szybkiej, wygodnej i opłacalnej technologii, która nie będzie kompromisem pod względem wydajności - skomentował Tom Mason, współzałożyciel i dyrektor generalny Bramble Energy.

- W krótkim czasie zaprojektowaliśmy, opracowaliśmy, zbudowaliśmy i uruchomiliśmy działającą demonstrację naszej technologii PCBFC™ w zastosowaniach morskich. Nasze rozwiązanie jest w stanie zaspokoić szereg potrzeb energetycznych i jest łatwo skalowalne, co jest dokładnym katalizatorem, którego branża potrzebuje, aby płynnie przejść na wodór, aby szybko spełnić przepisy dotyczące emisji i przyczynić się do bardziej ekologicznych i czystszych dróg wodnych - dodał.

Po pomyślnym zintegrowaniu stosu ogniw paliwowych z wąską łodzią, zakończono kompleksowy program testów na śródlądowych drogach wodnych Wielkiej Brytanii. Teraz, w swoim centrum innowacji wodorowych w Crawley, zespół Bramble Energy przeanalizuje dane łodzi wraz z istotnymi informacjami na temat wydajności ogniwa paliwowego w rzeczywistych warunkach. Analiza ta wesprze przyszły rozwój systemów PCBFC™ do szerszych zastosowań morskich. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.