Miesiąc przed planowanym terminem gdyńska stocznia kończy prace naprawcze na trałowcu polskiej Marynarki Wojennej, ORP Necko (639). Okręt powróci do służby w 12. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującym w Porcie Wojennym Świnoujście.
Protokół Zdawczo-Odbiorczy został podpisany 4 stycznia 2024 r. - dokładnie 27 dni przed terminem określonym w umowie na „Naprawę główną i dokową TrB 639”. W ramach zamierzonych prac stoczniowcy zamontowali nowoczesne silniki główne wraz z mechanizmami pomocniczymi (w tym przekładniami nawrotno-redukcyjnymi), zmodernizowali centrum sterowania siłownią, wymienili agregaty prądotwórcze i systemy nawigacyjne, a także przeprowadzili konserwację kadłuba i nadbudówki. Wraz z wymianą silników głównych konieczne było zastąpienie przekładni nawrotno-redukcyjnych. Dotychczas użytkowany żuraw elektryczny został zastąpiony przez hydrauliczny żurawik wysięgnikowy-składany ZWS 13/6-40.
Naprawa ORP Necko wiąże się z większym przedsięwzięciem, jakim jest modernizacja trałowców proj. 207, największej serii jednostek w polskiej Marynarce Wojennej, liczącej 17 okrętów. Służą one w 12. i 13. Dywizjonie Trałowców, odpowiednio w Świnoujściu i w Gdyni. Choć okręty powstały na przełomie lat 80-tych i 90-tych w ówczesnej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, obecnie posiadają nowoczesne wyposażenie pozwalające skutecznie realizować działania na morzu. Znaczna część starego wyposażenia, w tym elementy napędu i obsługiwanych urządzeń do działań przeciwminowych została wymieniona na nowe. Oznaczało to pewną automatyzację pracy, zwiększenie wydajności siłowni okrętowej i komfort służby załogi.
Nie zwalniamy tempa, 4 tygodnie przed terminem #PGZSW zakończyła naprawę główną i dokową ORP NECKO
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) January 5, 2024
✅zamontowaliśmy nowoczesne silniki główne wraz z mechanizmami pomocniczymi
✅zmodernizowaliśmy centrum sterowania siłownią
✅wymieniliśmy agregaty prądotwórcze, systemy nawigacyjne pic.twitter.com/io3ZWA3M5g
Remont okrętów gdyńskim stoczniom został zlecony przez Komendę Portu Wojennego Świnoujście. Wszystkie trzy trałowce wchodzą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Na co dzień stacjonują w Porcie Wojennym Świnoujście. Jednostki przechodzą gruntowne prace remontowe, które obejmuje m.in. modernizację siłowni okrętów w zakresie wymiany dotychczas użytkowanych silników na nowoczesne rozwiązania produkcji zachodniej. W ten sposób mają sprostać nowym wyzwaniom związanym z prowadzeniem działań przeciwminowych, a także unowocześnieniem jednostki. Przypomnijmy, dywizjon w latach 2026-2027 otrzyma trzy nowe niszczyciele proj. 258, które powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.
Podobne naprawy przeszedł
ORP Drużno, a aktualnie w stoczniach znajdują się ORP Nakło i ORP Mamry.
Obok PGZ Stocznia Wojenna naprawę dokową prowadzi Stocznia Remontowa
"Nauta" w Gdyni, która w sierpniu informowała o przebiegu prac na ORP Nakło.
Polska Marynarka Wojenna posiada łącznie siedemnaście trałowców projektu 207. Należą one do podserii 207D, 207P i 207M. Są one obecnie najliczniejszą serią wchodzącą w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych. Były one budowane w latach 1982-1994 w ówczesnej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Trałowce te mają nietypowe jak na inne jednostki kadłuby i nadbudówki wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GRP). Stąd w potocznym żargonie są określane "plastikami". Rozwiązanie to pozwala osiągnąć niską sygnaturę magnetyczną, jednocześnie zapewniając wyjątkowo długą zdolność użytkową.
US Navy podpisuje kontrakt na osiem nowych zbiornikowców typu John Lewis
Wärtsilä i Royal Caribbean podpisują umowę serwisową celem przyspieszenia realizacji zrównoważonego rozwoju
Konosament – rola kapitana w wystawieniu (i zaklauzowaniu) konosamentu
W stoczni Fincantieri odbyły się trzy ważne wydarzenia w związku z budową statków dla MSC
Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych
Polsko-litewskie rozmowy o inwestycjach transportowych