Branżowe źródła podają, że PGNiG otrzymała ofertę na czarter czterech gazowców LNG z opcją na kolejne dwa. Jeśli spółka z niej skorzysta, czarterowana przez nią flota urośnie do dwucyfrowej liczby statków.
PGNiG Supply & Trading miała otrzymać oferty na cztery gazowce LNG z opcją na kolejną parę. Źródła nie konkretyzują, skąd pochodzą statki – spekuluje się, że oferentami są stocznie i firmy kontrolujące istniejący już tonaż gazowców.
PGNiG już czarteruje nowe statki do przewozu LNG od spółki Knutsen. Ich łączna pojemność to 174 tys. m3. Statki te są budowane w Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej, mają wejść do służby w 2023 i 2024 roku. Ponadto, w zeszłym roku brokerzy podali, że PGNiG wyraziło zainteresowanie przejęciem w czarter 3-5-letni jeszcze jednego zbiornikowca LNG. Najpewniej chodzi o zbudowany w 2013 roku statek Cool Voyager, którego właścicielem jest Thenamaris. Koszt czarteru ma wynosić 80 tys. dolarów dziennie.
Poprosiliśmy PGNiG o potwierdzenie powyższych informacji. Otrzymaliśmy jedynie informację, że "GK PGNiG na bieżąco analizuje rynek pod kątem zabezpieczenia możliwości transportu ładunków LNG zakontraktowanych w formule FOB. Grupa nie komentuje jednak szczegółów działań prowadzonych w tym zakresie."
Polska spółka potrzebuje statków w związku z dużymi zakupami gazu ze Stanów Zjednoczonych, od Vengure Global, Sempra i Cheniere. Największym dostawcą jest pierwsza z tych spółek. W zeszłym roku współpraca została rozszerzona i Venture poprzez swoje dwie firmy Venture Global Plaquemines LNG i Venture Global Calcasieu Pass dostarczy łącznie 5,5 mln ton LNG rocznie. Co ciekawe, zawarta umowa daje PGNiG możliwość odsprzedaży surowca.
– Umożliwia to handel na całym świecie. W tym celu wyczarterujemy cztery gazowce i będziemy w stanie dostarczać LNG praktycznie w dowolne miejsce na świecie – komentował we wrześniu zeszłego roku prezes PGNiG Paweł Majewski. Wspomniane przez niego cztery gazowce to statki wyczarterowane od Knutsen.
PGNiG importuje LNG od 2015 poprzez terminal w Świnoujściu. W zwiększeniu możliwości importowych pomóc ma także ujawniony przez Gaz-System projekt pływającego terminalu FSRU na wybrzeżu w okolicy Gdańska.
Fot. Depositphotos
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy