• <

PERN rozbudowuje bazę paliw w Małaszewiczach; nowy zbiornik ma być gotowy na początku 2021 r.

ew

08.09.2020 15:04 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PERN rozbudowuje bazę paliw w Małaszewiczach; nowy zbiornik ma być gotowy na początku 2021 r.

Partnerzy portalu

PERN rozbudowuje bazę paliw w Małaszewiczach; nowy zbiornik ma być gotowy na początku 2021 r. - GospodarkaMorska.pl
fot. PERN

PERN zakończył w swej bazie paliw w Małaszewiczach proces montażu dachu na nowym zbiorniku o pojemności 32 tys. metrów sześc. Oddanie zbiornika do eksploatacji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 r. Jego budowa jest częścią Programu Megainwestycji spółki.

Informując we wtorek o aktualnym postępie prac w bazie paliw w Małaszewiczach, PERN przypomniał, że generalnym wykonawcą zbiornika jest konsorcjum: Naftoremont–Naftobudowa z Płocka - jako lider oraz Przedsiębiorstwo „Agat" z siedzibą w Koluszkach - jako partner.

"W bazie paliw PERN w Małaszewiczach zakończył się właśnie skomplikowany proces montażu dachu na nowym zbiorniku o pojemności 32 tys. metrów sześc. Dach ma średnicę 43 metrów i waży 240 ton. Cały proces wraz z przygotowaniami trwał siedem dni. To ważny kamień milowy tego projektu. Oddanie zbiornika do eksploatacji planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku" - podała w komunikacie spółka.

PERN podkreślił, że przeprowadzenie operacji montażu dachu na nowym zbiorniku w bazie paliw w Małaszewiczach "wymagało wielu przygotowań i zaangażowania wysokiej klasy specjalistów, a także sprzętu - komplet elementów niezbędnych do ułożenia dachu transportowany był przez 40 TIR-ów oraz 3 zestawy aut specjalistycznych".

"Montaż dachu o takiej średnicy jest bardzo dużym wyzwaniem dla inżynierów, a kluczowym warunkiem dopuszczającym do przeprowadzenia tej operacji są stabilne warunki pogodowe, siła wiatru nie może przekraczać 8 metrów na sekundę" - wyjaśnił Tomasz Salwa, kierownik projektu, cytowany w komunikacie spółki.

Odnosząc się do szczegółów montażu dachu na zbiorniku w bazie paliw w Małaszewiczach, PERN zaznaczył, iż całość operacji została wykonana za pomocą specjalnego dźwigu kratowego, który jest w stanie podnieść ciężar o wadze nawet 650 ton".

"Żuraw wraz z balastem oraz podpiętym dachem ważył około 1 tys. ton. Aby dźwig mógł sprawnie wykonać zadanie trzeba było wcześniej przygotować dla niego odpowiednie podłoże. Zanim dach został posadowiony na zbiorniku ten został wyposażony w system naprowadzania i kształtowania dachu do właściwej średnicy. Dzięki temu cała operacja przebiegła szybko i sprawnie" - podkreśliła spółka.

PERN przypomniał, że realizowany tam Program Megainwestycji "to strategiczny projekt, który odpowiada na potrzeby rynku naftowo–paliwowego i zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Polski". Jak wyjaśniła spółka, "chodzi o budowę zbiorników magazynowych na ropę naftową i paliwa, a także budowę rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia i rurociągu naftowego Gdańsk-Płock".

W lipcu prezes PERN Igor Wasilewski mówił PAP, że realizacja Programu Megainwestycji sprawi, iż potencjał magazynowy spółki na ropę naftową wzrośnie o 17 proc., natomiast pojemności paliwowe o 23 proc.; z kolei zdolności przesyłu paliw na trasie Boronów-Trzebinia będą większe o 21 proc. oraz prawie podwoi się wydajność ropociągu Płock-Gdańsk.

"To strategiczne inwestycje dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i konieczne dla naszych klientów, do wymagań których musimy się dostosowywać" – oświadczył wówczas Wasilewski.

PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający za tłoczenie rurociągami ropy naftowej do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych. Spółka świadczy też usługi transportu paliw, w tym benzyny, oleju napędowego i opałowego rurociągami produktowymi.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.