Orsted, partner PGE w projektach morskich farm wiatrowych, angażuje się na dużą skalę w instalacje do produkcji „zielonego” wodoru. W wizji duńskiego koncernu, w zeroemisyjnej gospodarce to co nie da się zelektryfikować, będzie napędzane „zielonym” wodorem.
W 2020 r. duński rząd zdecydował o wybudowaniu najdalej w ciągu dekady klastra morskich farm wiatrowych o łącznej mocy rzędu 2 GW na południowy–zachód od Bornholmu. „Bornholm będzie pełnił rolę wyspy energetycznej, która połączy nowo powstałe projekty morskich farm wiatrowych z infrastrukturą przesyłową” - powiedział PAP wiceprezes Orsted Offshore Rasmus Errboe.
Jak dodał, w idealnym scenariuszu farmy te będą połączone z Bornholmem, Zelandią i Kopenhagą, Polską, czy z Niemcami. W wizji Orsted, farma wiatrowa podłączona do Bornholmu będzie zasilała wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru na południu Kopenhagi na potrzeby ciężkiego transportu i lotnictwa.
„Aby skutecznie walczyć ze zmianami klimatu, konieczna będzie szeroko zakrojona elektryfikacja gospodarki, oraz zapewnienie, że energia elektryczna będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii w możliwie jak największym wymiarze” - podkreślił Errboe.
Jednak wiadomo, że bardzo trudno będzie zelektryfikować niektóre sektory, jak: ciężki przemysł, transport morski i powietrzny, czy ciężki transport drogowy. Jak wskazał Errboe, w tam gdzie elektryfikacja jest trudna, pomocnym rozwiązaniem może być użycie „zielonego” wodoru, co pozwoli rezygnować z paliw kopalnych. Morskie farmy wiatrowe to projekty wielkoskalowe o atrakcyjnym profilu wytwarzania, wynikającym z silnej charakterystyki wiatru na morzu, które mogą być idealnym surowcem do produkcji zielonego wodoru - dodał wiceprezes Orsted Offshore.
Jak przypomniał, Orsted jest obecnie zaangażowany w sześć projektów do produkcji zielonego wodoru. Na początku lutego koncern podjął decyzję inwestycyjną dla demonstracyjnego projektu H2RES - elektrolizera o mocy 2 MW, zasilanego energią elektryczną z morskich farm wiatrowych, który ma produkować do tysiąca kilogramów wodoru dziennie. Pierwsza partia zielonego gazu ma popłynąć z instalacji jeszcze w tym roku i zostanie użyta do napędu pojazdów w rejonie Kopenhagi i na Zelandii.
Kolejny projekt to rafineria Lingen w Niemczech. Duńczycy, razem z BP planują do 2024 r. uruchomić 50 MW elektrolizer, zdolny produkować tonę wodoru na godzinę. Ma to być wstęp do uruchomienia 10-krotnie mocniejszej instalacji w rafinerii.
W projekcie w innej niemieckiej rafinerii - Heide, Orsted wyłoży jedną trzecią nakładów - 30 mln euro - na budowę 30 MW elektrolizera, zasilanego z OZE. W dalszej części projektu w planie są rurociągi do dystrybucji wodoru, a docelowo instalacja z 700 MW elektrolizerem.
We współpracy w wielkim koncernem chemicznym i producentem nawozów Yara, Orsted zbuduje 100 MW, zasilany z morskich farm elektrolizer. Będzie wytwarzał wodór do syntezy amoniaku w fabryce Yara w holenderskim Sluiskil. W pierwszym etapie produkcja ma wynosić 75 tys. ton wodoru rocznie, czyli ok. 10 proc. zużycia zakładów.
Z kolei razem z kopenhaskimi lotniskami, liniami lotniczymi SAS i innymi partnerami Orsted planuje produkować „zielone” paliwa z wodoru. Zakłada się, że docelowo elektrolizery o mocy 1300 MW będą wytwarzać dość wodoru, by wyprodukować 250 tys. ton paliw dla autobusów, ciężarówek, statków, a nawet samolotów.
W Wielkiej Brytanii natomiast Orsted bierze udział w projekcie Gigastack, czyli opracowania i budowy niskokosztowego, modułowego 5 MW elektrolizera, zasilanego przez wiatraki na morzu. Docelowo mówi się o pełnowymiarowej instalacji przemysłowej, z elektrolizerami o mocy rzędu 1000 MW.
Kontrolowany przez rząd Danii Orsted jest partnerem PGE w projekcie budowy w polskiej strefie ekonomicznej Bałtyku dwóch farm wiatrowych o mocy rzędu 2,5 GW. Obie firmy podzielą się po połowie udziałami w spółce joint-venture.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024