• <
nauta_2024

Orlen ma dwa nowe gazowce

gm

19.10.2023 23:30

Partnerzy portalu

Fot. Grupa Orlen

"Święta Barbara" i "Ignacy Łukasiewicz" to nowe jednostki, które wkrótce dołączą do floty statków do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG) Grupy ORLEN. Uroczystość nadania imienia odbyła się w stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo w Korei Południowej. Nowe jednostki, które wejdą do eksploatacji pod koniec bieżącego roku, zwiększą możliwości Grupy ORLEN w zakresie pozyskiwania gazu ziemnego, a tym samym poprawią bezpieczeństwo energetyczne Polski.

"Najnowszy gazowiec Grupy ORLEN to ważny krok w kierunku zwiększenia niezależności energetycznej Polski i poszerzenia naszej obecności na globalnym rynku skroplonego gazu ziemnego. Nasze zdecydowane zaangażowanie w dywersyfikację importu gazu, przede wszystkim poprzez dostawy LNG, okazało się sukcesem. To strategiczne podejście ułatwiło nam odejście od rosyjskiego gazu, co pozwoliło nam przetrwać wyzwania związane z europejskim kryzysem energetycznym. Przez cały ten okres doskonaliliśmy umiejętności, które będą podstawą naszych dalszych wysiłków na rzecz dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia w gaz, zaspokajając potrzeby naszych klientów w Polsce i całym regionie. Gaz ziemny, jako strategiczny surowiec, odgrywa zasadniczą rolę w obsłudze gospodarstw domowych i wspieraniu przemysłu chemicznego, ale pozostaje również podstawą wydajnej i bezpiecznej transformacji energetycznej. Własna flota statków LNG zwiększyła możliwości logistyczne Grupy ORLEN, wzmacniając niezawodność dostaw przy jednoczesnym obniżeniu kosztów transportu - mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.

Nowe gazowce zostały ochrzczone wymownymi imionami: "Święta Barbara" oddaje hołd patronce górników, naftowców i gazowników, a "Ignacy Łukasiewicz" honoruje pioniera światowego przemysłu naftowego, wybitnego wynalazcę, przemysłowca i orędownika niepodległości Polski. Statki, wyprodukowane przez południowokoreańską firmę Hyundai Samho Heavy Industries, będą eksploatowane na podstawie długoterminowej umowy czarterowej z armatorem Knutsen OAS Shipping.

Po włączeniu do floty, gazowce będą pełnić podwójną funkcję - obsługiwać zarówno kontrakty długoterminowe, jak i spotowe, oparte na warunkach dostawy Free-On-Board (FOB), w ramach których Grupa ORLEN, jako nabywca, będzie odpowiedzialna za odbiór i transport ładunków.

Budowana na zamówienie flota Grupy ORLEN odegra kluczową rolę w sprawnej obsłudze transportów LNG kierowanych do Polski. Wybuch wojny na Ukrainie, w połączeniu ze wstrzymaniem dostaw gazu do Europy z kierunku wschodniego, doprowadził do znacznego wzrostu popytu na LNG w regionie. W pierwszej połowie 2022 r. import skroplonego gazu ziemnego do UE osiągnął 54,6 mld metrów sześciennych, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 34,3 mld metrów sześciennych w tym samym okresie 2021 roku. Ta tendencja wzrostowa utrzymała się w 2023 r., obserwując dostawy LNG w łącznej wysokości 61,3 mld metrów sześciennych w pierwszej połowie tego roku - wzrost o 79% w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Rosnący popyt na LNG spowodował zmniejszenie dostępności gazowców na rynku, podnosząc koszty frachtu. Na tym tle podmioty takie jak Grupa ORLEN, wyposażone we własne dedykowane zaplecze transportowe, były w stanie wykorzystać przewagę konkurencyjną.

Fot. Grupa Orlen


Docelowo łączna liczba statków we flocie Grupy ORLEN zwiększy się do ośmiu. Każdy ze statków będzie mógł pomieścić ok. 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln metrów sześciennych gazu ziemnego w stanie gazowym. Pod względem wielkości gazowce zostały zaprojektowane tak, aby mogły obsługiwać praktycznie każdy terminal LNG na świecie. Ponadto wszystkie statki zostały wyposażone w rozwiązania poprawiające ich efektywność energetyczną i łagodzące wpływ na środowisko. Obejmują one zintegrowane zarządzanie zużyciem energii elektrycznej i system reliquefaction do odzyskiwania LNG, który naturalnie odparowuje podczas transportu.

W ramach bieżącej działalności operacyjnej, w tym roku do eksploatacji weszły już dwa statki z floty Grupy ORLEN: "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które dostarczyły swoje inauguracyjne dostawy LNG do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu. Oczekuje się, że nadchodząca dostawa - od Grażyny Gęsickiej - dotrze do Polski pod koniec października lub na początku listopada tego roku.

LNG stanowi istotny element strategii Grupy ORLEN, której celem jest dywersyfikacja kierunków i źródeł gazu ziemnego dla Polski. Udział dostaw drogą morską w imporcie Grupy ORLEN sukcesywnie rośnie. W 2021 r. stanowiły one zaledwie 24% całości, wynosząc 3,94 mld m³. W ciągu zaledwie jednego roku udział LNG wzrósł do 43% importu Grupy, a wolumeny wzrosły do 6,04 mld metrów sześciennych. Wzrost o 50% jednoznacznie potwierdza, że skroplony gaz ziemny jest dominującym zagranicznym źródłem energii dla Grupy ORLEN.

Podstawową bramą dla LNG pozyskiwanego przez ORLEN pozostaje Terminal im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Do tej pory zawinęły do niego 254 dostawy o łącznej wielkości ok. 20 mln ton LNG. Większość tych ładunków pochodziła z Kataru (127) i Stanów Zjednoczonych (106), z dodatkowymi dostawami z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3), Egiptu (1) i Gwinei Równikowej (1).

Od maja 2022 r. Grupa rozszerzyła również swoje możliwości poprzez wykorzystanie terminalu w Kłajpedzie na Litwie. Dotychczas do litewskiego portu przypłynęło dla Grupy ORLEN dziesięć ładunków gazu skroplonego w łącznej ilości blisko 655 tys. ton. Po regazyfikacji gaz trafia do Polski gazociągiem Polska-Litwa, a część paliwa na rynki bałtyckie.

Oprócz rozbudowy dedykowanej floty, Grupa ORLEN zwiększa również możliwości odbioru gazu skroplonego w krajowych terminalach. Sierpniowa umowa z GAZ-SYSTEM stanowi istotny krok w tym kierunku, zabezpieczając moce regazyfikacyjne powstającej jednostki FSRU (Floating Storage Regasification Unit), która zostanie zlokalizowana w Zatoce Gdańskiej. Rozbudowa infrastruktury ma zwiększyć roczną liczbę dostaw skroplonego gazu ziemnego odbieranego przez Grupę ORLEN nawet o 58.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.