Pół miliarda euro będzie kosztował czwarty okręt podwodny ramach programu NFS (Near Future Submarine) dla Marynarki Wojennej Włoch. Włoski koncern Fincantieri ma zapewnić także wsparcie logistyczne, w tym podczas eksploatacji. Podpisanie umowy dotyczy także wsparcia serwisowego dla już zakontraktowanych jednostek tej serii.
Podpisanie umowy odbyło się pomiędzy dyrektorem OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement) Joachimem Suckerem, a dyrektorem generalnym Fincantieri Naval Vessels Division, Dario Deste, we włoskiej stoczni w Muggiano. Tam również rozpoczęły się prace nad trzecim gdzie rozpoczęcie prac nad trzecim okrętem podwodnym NFS budowanym dla włoskiej marynarki wojennej zostało również uczczone ceremonią cięcia stali pod trzecią jednostkę z serii, oznaczony jako TBC (U212 NFS 3). W wydarzeniu uczestniczył także dyrektor ds. uzbrojenia marynarki wojennej, wiceadm. Giuseppe Abbamonte.
- Z dumą ogłaszamy ten kolejny krok naprzód w rozwoju Fincantieri w sektorze obronnym, a zwłaszcza w odniesieniu do innowacji w domenie podwodnej. Projekt ten przyczynia się do rozszerzenia naszej obecności w sferze podwodnej, strategicznym obszarze, w którym rozgrywać się będą główne wyzwania związane z równowagą geopolityczną i innowacjami technologicznymi przyszłości". Oprócz zamówienia na budowę nowego okrętu podwodnego nowej generacji, podpisaliśmy umowę na nowy system baterii litowych. System ten stanowi absolutną innowację w dziedzinie podwodnych systemów napędowych i demonstruje zaangażowanie Fincantieri i włoskiej marynarki wojennej w rozwój i industrializację najnowocześniejszych międzynarodowych technologii podwodnych - powiedział Pierroberto Folgiero, prezes i dyrektor zarządzający Fincantieri.
OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement) to międzynarodowa organizacja zajmująca się wspólną współpracą w zakresie uzbrojenia. Skorzystała z opcji na budowę czwartego okrętu podwodnego nowej generacji związanego z programem U212NFS (Near Future Submarine) dla włoskiej marynarki wojennej, która została przydzielona Fincantieri. Dotyczy to budowanych okrętów serii 212A, określanych także jako typ Todaro, których w służbie jest obecnie czwórka, a a taka sama liczba znajduje się w budowie z myślą o zastąpieniu wycofywanej serii typu Sauro. Całkowita wartość jednostki wynosi około 500 milionów euro, a w tę cenę zakontraktowano także zintegrowane wsparcie logistyczne oraz w trakcie eksploatacji. Co istotne, pozostałe okręty również mają uzyskać wsparcie związane z naprawami i rozwojem technologicznym, tym bardziej że pierwsze cztery jednostki serii wprowadzano do służby w latach 2006-2017. Budowa kolejnych trwa od 2022 roku. Tak długa rozpiętość czasowa budowy wiąże się ze zmianami technologicznymi i koncepcyjnymi, na czym ma skorzystać także branża okrętowa. Zainicjowano choćby produkcję i integrację baterii litowo-jonowych oraz litowego systemu magazynowania energii (Lithium Battery System) na pokładzie wszystkich okrętów typu 212A, zastępując tradycyjny system kwasowo-ołowiowy, który jest obecnie używany. Ta nowoczesna technologia zwiększy zasięg działania okrętów, w tym długość przebywania pod wodą i tym samym autonomiczność.
The international organization for armament cooperation, #OCCAR, has exercised the option for the construction of the fourth next-generation submarine under the #U212NFS program for the @ItalianNavy. The unit has a total value of approximately 500 million euros.
— Fincantieri (@Fincantieri) June 28, 2024
A signing… pic.twitter.com/4A4u2NslhL
Jednostki znane jako typ Todaro opierają się na niemieckim typie 212A, które znajdują się również w służbie w Marynarce Wojennej Niemeic (Deutsche Marine). Jeden z nich niedawno pojawił się w Porcie Gdynia. Okręty w modyfikacji NFS mają 59 metrów długości, a ich wyporność maksymalna pod wodą sięga do 1830 ton. Załoga liczy 27 osób. Okręt podwodny tej serii osiąga w zanurzeniu prędkość do 20 węzłów osiągając do 20 węzłów w zanurzeniu. Testowa głębokość wynosi 700 metrów. Zasięg działania wynosi ponad 8 000 mil morskich. Na napęd składają się silnik wysokoprężny MTU 16V 396, silnik elektryczny Siemens Permasyn o mocy 1700 kW, siedmiołopatowa śruba napędowa typu skewback. W skład wyposażenia wchodzą system CSU 90 (DBQS-40FTC) sonar ISUS90-20, radar Kelvin Hughes Type 1007 I-band, a także system EADS FL 1800U. W skład uzbrojenia wchodzi sześć wyrzutni torped 533 mm. Obok torped okręt ma być zdolny do ataków na cele lądowe z użyciem pocisków manewrujących, a także przewozu i umieszczenia 24 min morskich
Włoskie okręty mają być wysoce innowacyjne, ze znaczącymi modyfikacjami projektowymi, jakie zostaną opracowane niezależnie przez Fincantieri, który pełni rolę organu projektowego i głównego wykonawcy, zgodnie z wymaganiami Marynarki Wojennej Włoch. Program NFS ma być odpowiedzią na potrzebę zapewnienia odpowiedniej zdolności do podwodnego nadzoru i kontroli, biorąc pod uwagę przyszłe, złożone scenariusze operacji podwodnych oraz fakt, że zbliża się wspomniany koniec okresu eksploatacji czterech obecnie eksploatowanych okrętów podwodnych typu Sauro, z których już jeden ma być sposobiony do roli okrętu-muzeum. Okręty podwodne U212NFS dołączą również do czterech operacyjnych jednostek serii U212A.
Fincantieri jest jednym z oferentów w ramach polskiego programu "Orka". Choć firma jak dotąd nie była zbyt aktywna w kwestii promowania swojej propozycji dla polskiej Marynarki Wojennej, najprawdopodobniej zaproponuje jednostkę w wersji 212NFS. Ogłoszenie wstępnych konsultacji rynkowych potwierdzających przetarg ma nastąpić do końca czerwca lub na początku lipca.
Damen Shipyards i Muller Dordrecht chrzczą nowy statek, Damen ASD Tug 3212
Położono stępkę pod pierwszy z dwóch statków hybrydowych Stena Line typu NewMax – Stena Futura
Umowa o budowę statku – „prevention principle”
Kanada startuje z własnym "Miecznikiem" i rozpoczyna budowę serii niszczycieli
Rozmowy o wzmocnieniu europejskiego przemysłu morskiego
Dookoła stoczni, ale na kołach. Pierwsza podróż nowego statku w Karstensenie