• <
nauta_2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

rk

17.01.2024 13:54 Źródło: Ocean Network Express
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Partnerzy portalu

Fot. Ocean Network Express

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.

Czołowe firmy zajmujące się morskim transportem kontenerów inwestują w statki zasilane zielonymi paliwami w myśl strategii dekarbonizacji globalnej żeglugi ogłoszonej przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) na szczycie klimatycznym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80) w Londynie. Wiąże się ona z redukcją emisji CO2, w związku z czym kluczowym rozwiązaniem jawi się rozwijanie alternatywnych metod napędów statków. Wśród szczególnie popularnych innowacji znajduje się wykorzystanie amoniaku, wiatru, wodoru, czy właśnie metanolu.

Wedle zawartej z ONE umowy każda z chińskich stoczni zbuduje sześć statków. Jest to początek rozwijania przez tę firmę własnej floty korzystającej z ekologicznych napędów. Statki będą zasilane dwupaliwowo, zapewniając ograniczenie emisji CO2 i wpisując się w politykę osiągania przez przedsiębiorstwo "zrównoważonych celów" w ramach tzw. zielonej strategii dekarbonizacji.

– Nasza decyzja o inwestycji w statki zasilane dwupaliwowym metanolem jest zgodna z zieloną strategią ONE jako część naszych kluczowych inicjatyw. Nadchodząca nowa flota ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszego celu, jakim jest wysłanie pierwszych statków napędzanych alternatywnymi paliwami do 2030 roku, co stanowi znaczący kamień milowy na naszej drodze do osiągnięcia bardziej ekologicznego i zrównoważonego przemysłu morskiego – powiedział Jeremy Nixon, dyrektor generalny ONE.

Zaplanowane dla ONE jednostki mają posiadać także nowoczesne rozwiązania, w tym zoptymalizowany kształt kadłuba, system odzyskiwania ciepła odpadowego, czy osłona przednia przeciwko wiatrowi. Do tego otrzymają system smarowania powietrzem i generator wałowy, co pomoże w badaniu potencjalnych ulepszeń w zakresie efektywności paliwowej i redukcji emisji gazów cieplarnianych, gdyż w przyszłości firma planuje zamawiać kolejne kontenerowce wykorzystujące te technologie.

Firma oczekuje, że innowacje pomogą przyspieszyć jej wysiłki na rzecz dekarbonizacji i zapewnić zgodność z przepisami obowiązującymi w branży transportowej. Wśród rozwijanych, zielonych napędów i paliw w ramach zrównoważonego rozwoju morskiego transportu metanol będzie odgrywał szczególną role w ramach walki z globalnym ociepleniem, tym bardziej że wielu innych potentatów branży sięga po to rozwiązanie. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku działalność rozpoczął statek Laura Maersk, pierwszy kontenerowiec duńskiej firmy, napędzany właśnie metanolem.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.