• <

Omikron wyhamował wymianę załóg w lutym. Zagrożenie nie minęło. Panama podejmuje zdecydowane działania

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Omikron wyhamował wymianę załóg w lutym. Zagrożenie nie minęło. Panama podejmuje zdecydowane działania

Partnerzy portalu

Omikron wyhamował wymianę załóg w lutym. Zagrożenie nie minęło. Panama podejmuje zdecydowane działania - GospodarkaMorska.pl
Fot. ISWAN

Wzrost wskaźników zmiany załogi w lutym potwierdza obawy dotyczące wpływu wariantu omikron – alarmuje Global Maritime Forum.

Po raz pierwszy od września 2021 r. lutowy wskaźnik zmian załóg na statkach wskazuje na pogorszenie sytuacji. Ponieważ wzrost lutowych zachorowań jest niewielki Global Maritime Forum uspokaja, by nie wpadać w panikę.
– Dzieje się tak dlatego, że w kilku głównych krajach kierujących marynarzy nastąpiło rozwinięcie się pandemii. Odroczenia zmian załóg są więc wynikiem ograniczeń w gotowości załóg do udania się do portów wymiany – podają eksperci GMF.

Najnowszy Neptune Indicator

– Najnowszy wskaźnik informuje, że liczba marynarzy na statkach po wygaśnięciu ich umowy wzrosła z 3,7% do 4,2% w styczniu br, podczas gdy liczba marynarzy na statkach pozostających w służbie przez ponad 11 miesięcy utrzymuje się na stałym poziomie 0,4% – podaje wyliczenia ekspert Global Maritime Forum.

Pomimo wzrostu wskaźniki nie są alarmujące. Są to wciąż jedne z najniższych wartości zmiany załogi, jakie określa Neptune Indicator. Neptune Indicator wynika z Deklaracji Neptuna, która została podpisana przez ponad 850 organizacji. Zawiera ona główne działania, które należy podjąć, aby rozwiązać kryzys związany z wymianą załogi.

Wskaźnik wymiany załogi Deklaracji Neptuna dostarcza aktualnych informacji o sytuacji w wymianach załóg. Wskaźnik jest publikowany raz w miesiącu i opiera się na danych głównych operatorów we wszystkich kluczowych segmentach aktywności.

Neptune Indicator zawiera informacje o tym, jaki jest odsetek marynarzy przebywających na statku po wygaśnięciu ich pierwotnych umów, odsetek marynarzy przebywających na statku przez ponad 11 miesięcy oraz odsetek marynarzy, którzy zostali zaszczepieni.

Rośnie grupa zaszczepionych

Neptune Indicator informuje, że w ostatnim czasie o 7% wzrosła grupa zaszczepionych marynarzy. Na początku roku ich udział w ogólnej populacji wynosił 59,8%, by wzrosnąć do 66,8% w lutym br. Zauważa się, że marynarze coraz częściej uzyskują dostęp do pierwszej i drugiej dawki szczepionki.

– Prawie 100 tys. marynarzy zostało do tej pory zaszczepionych przeciwko COVID-19 – informował latem Kongres Związków Zawodowych Filipin (TUCP) na łamach strony agencji informacyjnej Inquirer. To niewiele, bowiem Filipińczycy dominują na rynku załóg statków handlowych i pasażerskich. Szacuje się, że około 460 tys. posiada kwalifikacje uprawniające do pracy na statkach, na różnych stanowiskach.

W wymiarze globalnym we wrześniu szacowano, że zaszczepiono około 22% z 1,4 miliona marynarzy działających we wszystkich flotach na świecie, w porównaniu z 15% w sierpniu ub.r. Od tego czasu sytuacja systematycznie się poprawia. Choć są problemy.

Dlatego w Indiach od początku czerwca ub. r. ISWAN (International Seafarers’ Welfare and Assistance Network) koordynuje akcje szczepień marynarzy, co jest reakcją na kryzys wywołany pandemią COVID-19. Działania alarmowe zostały podjęte pod wpływem dużej śmiertelności w czasie drugiej fali COVID-19. – Wirus spowodował nie tylko wzrost liczby zarażonych osób, ale także znaczny wzrost zgonów – informowali przedstawiciele ISWAN.

Nowe wyzwania

Kolejne fale infekcji sprawiają, że zarządcy statków mają nowe wyzwania związane ze zmianą załogi. I tu zwraca się uwagę, że nie jest lepiej. Ze względu na nową falę infekcji omikronem w kilku głównych krajach załogowych, duża liczba marynarzy choruje, co prowadzi do odroczenia zmian załóg. Doprowadziło to również do niedoborów specjalistów.

– Dodatkowo władze lokalne ponownie zaostrzyły restrykcje w obliczu narastających pozytywnych przypadków, co dodatkowo znacznie komplikuje zmiany załogi. Odwołanie lotów opóźniło również repatriację marynarzy, przy czym poważne problemy odnotowuje się w Chinach – wyliczają problemy eksperci Global Maritime Forum.

Są i pozytywne informacje. W Australii niektóre porty złagodziły wymagania dotyczące kwarantanny, co poprawiło łatwość i zwiększyło elastyczność zmian załogi statków.

Szczepienia pod banderą Panamy

– Szczepienia oferowane są wszystkim marynarzom na statkach pływających pod banderą Panamy – informuje administracja morska Panamy. W grudniu ub.r. dostępnych było około 300 tys. dawek szczepionki na Covid-19.

– Wszyscy marynarze na pokładach statków pod banderą Panamy będą mogli zostać zaszczepieni, gdy zawijają do Panamy, niezależnie od ich narodowości – ogłosił  Prezydent Panamy Laurentino Cortizo.

– Statki są ważne, ale marynarze są jeszcze ważniejsi, ponieważ bez nich statki się nie poruszają i jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy dostarczyć szczepionki kluczowym pracownikom floty panamskiej – podkreślił kpt. Juan Maltez, szef Departamentu Marynarzy Urzędu Morskiego Panamy.

W Panamie podjęto pod koniec ub.r. zdecydowaną akcję, ponieważ uznano, że szczepienia marynarzy na statkach panamskich pozostają znacznie w tyle za krajami rozwiniętymi, w których programy szczepień przypominających są już wdrażane. Neptune Indicator na początku grudnia wskazywał, że poziom szczepień marynarzy wynosi 49,5% - informowała administracja morska Panamy. Zaznaczono jednak, że biorąc pod uwagę, że Deklarację Neptuna podpisały tylko wiodące firmy operatorskie, ogólny odsetek zaszczepionych marynarzy może być niższy.

Wskaźnik niezbyt dokładny

Wskaźnik zmiany załogi Deklaracji Neptuna opiera się na zagregowanych danych od wiodących zarządców statków: Anglo-Eastern, Bernhard Schulte, Columbia Shipmanagement, Fleet Management (FLEET), OSM, Synergy Marine, Thome, V.Group i Wallem Ship Management, które łącznie mają na pokładach około 90 tys. marynarzy.
– Chociaż obserwowany wzrost liczby marynarzy na statkach po wygaśnięciu ich kontraktów nie potwierdza naszych najgorszych obaw dotyczących wpływu omikrona, to raporty zarządców statków opisują ciągłe wyzwania w przeprowadzaniu zmian załóg – mówi Kasper Søgaard, dyrektor zarządzający Global Maritime Forum.

– Musimy współpracować, aby zagwarantować zdrowie naszym marynarzom i upewnić się, że nie popadniemy w sytuację ponownego, wysokiego ograniczenia zmian załóg – podkreśla dyrektor Kasper Søgaard.

– Ponieważ najlepsi zarządcy statków dokładają znacznych starań i często mają lepszą pozycję w organizowaniu zmiany załogi, wskaźnik zmiany załogi Neptune Indicator nie może być użyty bezpośrednio do obliczenia pełnej liczby marynarzy dotkniętych kryzysem związanym ze zmianami załóg – podkreśla Global Maritime Forum.

Odsetek marynarzy, którzy zostali zaszczepieni, prawdopodobnie przeszacowuje rzeczywisty odsetek zaszczepionych marynarzy, bo nie uwzględnia armatorów „oszczędzających” na szczepieniach marynarzy lub dopuszczających do pływania osoby niezaszczepione.


Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.