Pięć potężnych suwnic typu RTG popłynęło do amerykańskiego portu Wilmington – Gulftainer. Montażem i załadunkiem zajęło się przedsiębiorstwo „El Professional”.
Trzy dni trwał załadunek pięciu suwnic RTG z projektu Wilmington. Operacje odbyły się przy nabrzeżu WOC II w gdańskim porcie.
O przebiegu prac opowiedział nam Daniel Lewkowicz, kierownik robót w „El Professional”: "Każda z suwnic przyjechała bezpośrednio pod burtę statku a następnie, przy użyciu dźwigów statkowych, odbyło się haczenie po ubu jej stronach. Czas potrzebny na wstawienie jednej suwnicy na pokład to około 30-45 min. Po odhaczeniu suwnicy, operatorzy Konecranes przejeżdżają suwnicą na ściśle określoną pozycję na pokładzie statku a następnie, pracownicy El Professional przystępują do jej zabezpieczania i pakowania elementów, które mogą ulec uszkodzeniu podczas podróży przez ocean".
Suwnice zostały załadowane na pokład wielozadaniowej jednostki Sampogracht. Z Gdańska popłyną do portu Wilmington – Gulftainer w Stanach Zjednoczonych. Zostaną zatrudnione do typowych prac przeładunkowych 20 i 40 stopowych kontenerów morskich w tamtejszym terminalu.
Suwnica RTG z projektu Wilmington o wymiarach 12m x 28m x 25m (szer. x długość x wys.) i wadze około 140 ton może udźwignąć kontener o ciężarze 41 ton.
Co ciekawe, montażem tych konstrukcji, również zajęło się gdyńskie przedsięborstwo El Professional. Typowy montaż suwnicy składa się z kilku etapów. Kolejno, prace wyglądają następująco:
- rozłożenie elementów konstrukcji stalowej na placu montażowym zgodnie z określonymi wymaganiami (odpowiednie umiejscowienie elementów, odległości między elementami itp.);
- łączenie elementów konstrukcji stalowej przy użyciu żurawia 35 ton, wózków widłowych ielektronarzędzi;
- „uzbrojenie” konstrukcji stalowej w elementy ocynkowane ( podesty, schody, drabiny itp.) przy użyciu elektronarzędzi, żurawia, wózków widłowych;
- docięcie odpowiednich długości kabli, ułożenie ich w korytach kablowych, montaż reflektorów, lampek ledowych na podestach, szaf elektrycznych;
- stawianie suwnicy: standardowo odbywa się przy pomocy dwóch żurawi po około 135 ton każdy, podnośników koszowych teleskopowych, wózków widłowych, elektronarzędzi – czas takiej operacji to około 8 godzin;
- prace wykończeniowe: upięcie kabli, wprowadzenie ich do szaf sterowniczych, montaż jednostek napędowych (diesel), e-room (miejsce z transformatorem, zabezpieczeniami, elektroniką itp.), dodatkowe drabiny wejściowe i inne elementy, które nie mogły być zamontowane przed postawieniem suwnicy do pionu.
Zmontowanie suwnicy od „zera” do momentu, kiedy jest gotowa do pierwszego uruchomienia to około 7 dni roboczych.
Załadowane w ostatnich dniach suwnice, oprócz diesla (prądnicy), wypsażone są również w system umożliwiający zasilanie jej z zewnętrznego żródła ( terminal kontenerowy Wilmington jest wyposażony w tzw. system busbar – szyna pod napięciem, do której suwnica podłącza się za pomocą specjalnego wysuwanego elementu i dzięki temu może niezależnie pracować na wyłączonym silniku diesela).
Do tej pory, przedsiębiorstwo El Professional zmontowało i wysłało w świat ponad 100 szt. suwnic RTG oraz ponad 20 szt. suwnic typu Straddle Carrier
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”