Morskie siły zbrojne Malty zostały wzmocnione o patrolowiec P 71, który stanie się flagową jednostką tego niedużego, wyspiarskiego państwa. W ramach swoich zadań nowy okręt będzie patrolować i monitorować ruch jednostek morskich w centralnej części Morza Śródziemnego, a w razie potrzeby także realizować zadań ratowniczych (SAR).
Idea zbudowania nowoczesnego okrętu patrolowego rozpoczęła się w 2018 roku. Rząd w Valletcie wybrał włoską stocznię Cantiere Navali Vittoria, która miała podjąć się tego przedsięwzięcia. Projekt jednostki powstał w hiszpańskim biurze projektowym Cintranaval Defcar. Jednostka została zwodowana w 2021 roku, a następnie przeholowana do portu Chioggia we Włoszech, gdzie ją doposażono oraz przeprowadzono próby morskie. Budżet wynosił 48,5 mln euro, z których niemalże 75% pochodziło z funduszu bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej (Internal Security Fund) na lata 2014-2020.
P 71 ma 75 metrów długości i 1800 ton wyporności. Załoga stała ma składać się z 50 osób, z zapewnionym miejscem na zaokrętowanie kolejnych 20. Autonomiczność (zdolność przebywania cały czas w morzu) szacowana jest na 15 dni. Główną siłę ognia zapewni automatyczna armata morska (Remote Controlled Weapon Station) OTO SINGLE 25mm Oerlikon KBA. Dodatkowe uzbrojenie stanowią dwa karabiny maszynowe 7,62 mm oraz jeden kalibru 12,7 mm. Napęd stanowią dwa elektryczno-spalinowe silniki wysokoprężne o mocy 5440 kW oraz dwie śruby okrętowe Rolls Royce. Zapewni to średnią szybkość poruszania się na poziomie do 12 węzłów, z możliwością osiągnięcia maksymalnej do 20. Główny systemem radiolokacyjnym P 71 jest dwuwspółrzędny radar Terma SCANTER 4603, wspierany przez radar nawigacyjny. W celu zapewnienia bezpiecznego przebywania na akwenie wodnym posiada dwa wciągane w kadłub aktywne stabilizatory przechyłów. Jednostka jest też wyposażona w lądowisko dla śmigłowców.
The largest patrol vessel ever built by Cantieri Navali Vittoria arrived in the port of La Valletta to be handed over to the Maltese government.https://t.co/yOhYKSA7rI
— Naval News (@navalnewscom) November 7, 2022
Morski Dywizjon Sił Zbrojnych Malty (Skwadra Marittima tal-Forzi Armati ta' Malta) ma obecnie w swoim wyposażeniu osiem jednostek patrolowych różnej wielkości. Najmniejszymi (21 metrów długości i 40 ton wyporności) są P 21, P 22, P 23 i P 24 zbudowane w australijskiej stoczni Austal w Peth. Niewiele większe (26 metrów długości o wadze 92 ton) są P 51 i P 52 typu Protector, które powstały w Bollinger Shipyards w Lockport (USA). Główny potencjał morski stanowią jednostka P 61 typu Diciotti (50 metrów długości i 390 ton wyporności) oraz do niedawna największa P 62 typu Emer (65 metrów długości i niemal 1020 ton wyporności).
Nowy okręt patrolowy wzmocni niewielkie siły morskie Malty, a także będzie reprezentować państwo na arenie międzynarodowej. Świadczy to również o chęci władz, by znajdująca się pod ochroną państw NATO wyspa również mogła realizować cele ochronne i wspierać swoich sojuszników. Należy brać tu również pod uwagę, że siły morskie kontynuują wielowiekową tradycję floty Zakonu Rycerzy Świętego Jana (zwanego potocznie zakonem maltańskim), która brała aktywny udział w działaniach morskich na Morzu Śródziemnym. Do najbardziej znanych należała obrona Malty w 1565 roku, gdy Imperium Osmańskie próbowało zająć wyspę i poniosło klęskę oraz bitwie pod Lepanto w 1571, zaliczanej do najkrwawszych bitew morskich w dziejach świata, podczas której chrześcijańska Liga Święta pokonała flotę turecką.
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju
Pierwszy nakaz aresztowania za ataki na Nord Stream
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczy zwalczanie okrętów podwodnych
Minister obrony Estonii: wyjaśnienia Chin ws. uszkodzenia Balticconnector są wątpliwe