Naukowcy odkryli nowy gatunek wieloryba [wideo]

10.12.2020 13:00 Źródło: własne

Naukowcy odkryli nowy gatunek wieloryba [wideo] - GospodarkaMorska.pl
fot. Simon Ager / Sea Shepherd

Naukowcy współpracujący z Sea Shepherd Conservation Society uważają, że odkryli nieznany wcześniej gatunek wieloryba dziobogłowego u zachodnich wybrzeży Meksyku.

Rankiem 17 listopada naukowcy na pokładzie statku Sea Shepherd "Martin Sheen" zaobserwowali trzy wale dziobogłowe, wypływające na powierzchnię pobliskich wód. Obserwacje miały miejsce 100 mil na północ od meksykańskich wysp San Benito, grupy trzech odległych wysp położonych około 300 mil od granicy USA.

Wyprawa prowadzona była przez znanych badaczy wielorybów dziobogłowych, dr Gustavo Cárdenas Hinojosa z Marine Mammal Research Group of CONANP, dr Jay Barlow i dr Elizabeth Henderson, lider Whale Acoustic Reconnaissance Program w NIWC PAC we współpracy z Sea Shepherd's Scientific Department, a jej celem było zbadanie waleni występujących w wodach otaczających wyspy San Benito. Zespół postanowił zidentyfikować gatunek wieloryba dziobogłowego, któremu towarzyszy niezidentyfikowany sygnał akustyczny zarejestrowany wcześniej w tym obszarze.

fot. Simon Ager / Sea Shepherd

Naukowcy i załoga Sea Shepherd zrobili zdjęcia i nagrania wideo zwierząt i umieścili specjalistyczny podwodny mikrofon, aby zarejestrować sygnały akustyczne emitowane przez wieloryby. Eksperci od tych waleni,, którzy są czołowymi postaciami w swojej dziedzinie, są „wysoce przekonani”, że dowody fotograficzne i akustyczne ujawniają obecność zupełnie nowego gatunku wieloryba. Pobrane próbki genetyczne ze środowiska, są w trakcie analizy i oczekuje się, że ostatecznie udowodnią istnienie nowego gatunku.

- Zobaczyliśmy coś nowego. Coś, czego nie oczekiwano w tej dziedzinie, coś, co nie pasuje, ani wizualnie, ani akustycznie, do niczego co znamy -
powiedział dr Jay Barlow. - Czuje dreszcze na kręgosłupie, kiedy myślę, że mogliśmy osiągnąć to, co większość uważa za niemożliwe - znaleźć olbrzymiego ssaka, który istnieje na tej ziemi, a jest całkowicie nieznany nauce.

Statek Martin Sheen; fot. Simon Ager / Sea Shepherd

Zyfiowate, jak wszystkie walenie, emitują pod wodą wyraźne sygnały echolokacji akustycznej. Dźwięki te są unikalne dla każdego gatunku i mogą niezawodnie pozwolić identyfikować typy dziobogłowych, występujących na tym obszarze.

W 2018 roku naukowcy zarejestrowali nieznany sygnał akustyczny w wodach na północ od wysp San Benito. Sygnał, znany jako BW43, został wcześniej wykryty u wybrzeży Kalifornii, a naukowcy uważają, że może to być dźwięk walenia dziobogłowego Perrina.

fot. Simon Ager / Sea Shepherd

Perrin jest jednym z 23 znanych gatunków tych waleni, występujących w oceanach na całym świecie. Nie ma potwierdzonych obserwacji na żywo wielorybów Perrin, a ich liczebność i zasięg geograficzny są nieznane.

Wstępna analiza wskazuje, że cechy fizyczne widzianych wielorybów nie odpowiadają właściwościom Perrina ani żadnym innym znanym gatunkom wielorybów dziobogłowych. Badacze uważają, że zwierzęta obserwowane podczas tej wyprawy to zupełnie nowy gatunek.

- Sea Shepherd mocno wierzy w kluczową rolę, jaką badania naukowe odgrywają we wspieraniu zdecydowanych działań ochronnych. Aby odpowiednio coś chronić, trzeba to kochać; nie możesz kochać tego, czego nie znasz. Odkrycie nowego gatunku zyfiowatych dowodzi, jak wiele tajemnic pozostało do odkrycia w oceanach - powiedział Peter Hammarstedt, dyrektor kampanii dla Sea Shepherd.

źródło: seashepherd.org