Marynarki wojenne wielu państw inwestują w swoje siły przeciwminowe. Royal Navy planuje przekształcić statek dotąd wykorzystywany do prac na morskich farmach wiatrowych w platformę wspierającą operacje przeciwminowe.
Zakup statku wspierającego farmy wiatrowe (Offshore Support Vessel, OSV) jest częścią programu Mine-Hunting Capability (MHC). Ma to na celu rozbudowanie możliwości Royal Navy w ramach działań przeciwminowych, w tym zdolności wykrywania min morskich nowej generacji. Niemniej wykorzystanie statku projektu używanego do działań offshore'owych sugeruje jako obszar jego przeznaczenia północny Atlantyk (tam powstają m.in. brytyjskie farmy wiatrowe), a nie bardziej zapalne miejsca na kuli ziemskiej. Pomimo ponad 87 lat od zakończenia II wojny światowej miny i inne obiekty niebezpieczne z tamtego okresu wciąż stanowią zagrożenie, w tym też wydawałoby się na większych i głębszych akwenach.
Doświadczenie z wykorzystywania OSV podczas budowy i konserwacji morskich farm wiatrowych ma być szczególnie pomocne przy wykrywaniu min znajdujących się głęboko pod powierzchnią morza. Ostatnie wydarzenia, jak obecność rosyjskich jednostek szpiegowskich w pobliżu Wielkiej Brytanii, wymusza też gotowość zwalczania nowych zagrożeń. To również pokazał niedawny wypadek z Nord Stream, a szwedzkie służby zasugerowały, że doszło do sabotażu i celowego uszkodzenia rur.
Z racji na sposób prowadzenia współczesnych działań przeciwminowych jednostka będzie wykorzystywana najpewniej jako platforma dla bezzałogowych pojazdów, a także śmigłowców. Dotyczy to nie tylko zwalczania zagrożenia minowego, ale też podwodnego jako takiego. Oznacza to choćby użytkowanie zdalnych, podwodnych jednostek do zadań patrolowych. W ten sposób statek wcześniej przeznaczony do działań typu offshore stałby się mobilną bazą dla morskich dronów.
Jedną z ról, jaką może też odegrać przejęty OSV, jest pełnienie roli podmorskiego, eksperymentalnego stanowiska operacyjnego do testowania możliwości przeciwminowych pojazdów podwodnych (AUV MCM) na głębokich wodach. W tym celu mają zostać wypróbowane koncepcje i zdolności opracowane pierwotnie na pokładzie nowego okrętu badawczego Royal Navy, XV Patrick Blackett (X01), przeznaczonego do sprawdzania zdolności jednostek autonomicznych.
Jednostka będzie obsługiwana przez flotę pomocniczą (Royal Fleet Auxiliary, RFA), a do służby ma wejść w kwietniu 2023 roku.
Obecnie wśród państw z dostępem do morza wzrasta świadomość o znaczeniu stałego modernizowania sił przeciwminowych. Miny stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiej infrastruktury krytycznej (rurociągi, kable przesyłowe, morskie farmy wiatrowe). Pewnym wzorem stała się Polska, która w ostatnim czasie mocno rozwija swoje siły przeciwminowe, zaopatrując je w jedne z najnowocześniejszych obecnie niszczycieli min proj. 258 typu Kormoran 2. Obecnie w służbie są dwa z nich, ORP Kormoran i ORP Albatros, znajdujące się w wyposażeniu 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W przyszłym roku ma wejść do służby trzeci, przyszły ORP Mewa, a także najprawdopodobniej położona zostanie stępka pod budowę czwartego okrętu tego typu.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami