Od początku tego roku armatorzy zamówili już 27 jednostek napędzanych LNG – informuje firma Gibson Shipbrokers. Wśród nich 14 to tankowce, 9 kontenerowce, 2 drobnicowce i jeden samochodowiec. Statki będą dostarczane do 2024 roku.
Dodatkowo dane IMO pokazują, że portfel zamówień na jednostki napędzane LNG wynosi obecnie 130 statków. To pokazuje, że branża wierzy w LNG jako ważne paliwo w transformacji energetycznej sektora.
Zamówienia na jednostki napędzanych LNG jest głównie widoczny w zamawianiu większych statków, w tym bardzo dużych statków do przewozu ropy (VLCC), tankowców Suezmax i Aframax, bardzo dużych kontenerowców i masowców Newcastlemax.
Ostatnio firma Shell zamówiła 10 tankowców VLCC zasilanych LNG w Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Statki zostały zakontraktowane przez Advantage Tankers, AET i International Seaways.
Jak wyjaśnił Gibson, tankowce i masowce są szczególnie przystosowane do LNG jako paliwa, ponieważ zbiorniki bunkrowe mogą być umieszczone na pokładzie, co powoduje ograniczony wpływ na ładowność statków.
Większe konstrukcje kontenerowców są wyposażane w LNG, a ich duży rozmiar sprawia, że utrata pojemności TEU jest mniejszym problemem. Jednak mniejsze statki rzadziej korzystają z napędu na to paliwo.
- CMA CGM niedawno ogłosiła, że zamówi do 20 statków kontenerowych wielkości Panamax napędzanych konwencjonalnym paliwem, wyposażonych w płuczki. Powodem tej decyzji jest to, że statki o pojemności 5000 TEU są zbyt małe, aby zainstalować zbiorniki bunkrowe LNG - powiedział Gibson.
Wydaje się, że rośnie również liczba zamówień na masowce zasilane LNG, a wielu armatorów zgłasza zamówienia lub negocjuje ich warunki.
Firma Rio Tinto zwróciło się do dwóch stoczni w Chinach o zbudowanie do 12 Newcastlemax napędzanych LNG o wartości około 804 milionów dolarów. Stocznie, które rywalizują o kontrakt, to Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry i New Times Shipbuilding. Statki będą transportować rudę żelaza między Australią a Chinami i będą miały nośność 210 000 ton. Termin dostawy masowców to 2023 r.
Z kolei australijskie BHP Shipping zamówiło pięć masowców zasilanych LNG Newcastlemax (208 000 dwt) od Eastern Pacific Shipping w połowie 2020 r. W stoczni New Times w Chinach. Anglo American przejął również cztery nowe jednostki (190 000 dwt) zamówione przez U-Ming w stoczni Shanghai Waigaoqiao w Chinach, które zostaną zakontraktowane na podstawie 10-letniego czarteru. Według doniesień każdy z tych statków kosztował 65 milionów dolarów.
Ponadto New Times Shipbuilding niedawno ogłosił, że trwają negocjacje dotyczące czterech masowców o masie 210 000 dwt, z opcją na osiem kolejnych, pod kryptonimem Project Himalaya.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024