• <

OceanScore i RWE łączą siły, aby zmniejszyć ryzyko emisji dzięki rozwiązaniu do zarządzania systemem EU ETS w żegludze

jj

31.08.2023 08:00 Źródło: OceanScore
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska OceanScore i RWE łączą siły, aby zmniejszyć ryzyko emisji dzięki rozwiązaniu do zarządzania systemem EU ETS w żegludze

Partnerzy portalu

Statki zawijające do portów w UE będą ponosić koszty swoich emisji od 2024 r. Fot. OceanScore; zhaojiankangphoto/123RF

Zintegrowane rozwiązanie umożliwiające operatorom statków zarówno zarządzanie zobowiązaniami związanymi z emisjami, jak i handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w ramach nadchodzącego reżimu EU ETS dla żeglugi zostało uruchomione przez firmę OceanScore, specjalizującą się w danych morskich.

– Przemysł stoi przed poważnym wyzwaniem, jakim jest nawigacja w skomplikowanej rzeczywistości nowych przepisów oraz ograniczanie ryzyka finansowego związanego z koniecznością zakupu kredytów węglowych w celu pokrycia kosztów emisji, które rocznie mogą osiągnąć wartość 8 miliardów euro lub więcej – powiedział dyrektor współzarządzający OceanScore, Albrecht Grell.

– Współdziałanie między właścicielami, managerami a czarterującymi tworzy istotne, unikalne dla żeglugi złożoności i stwarza potencjalne znaczące ryzyko, zwłaszcza dla zarządców statków. Samo użycie programu Excel nie będzie wystarczające, aby utrzymać przejrzystość i kontrolę nad tymi procesami – dodał.

Firma z Hamburga opracowała zatem internetowe narzędzie ETS Manager, które pozwala na zarządzanie i monitorowanie całego procesu, począwszy od automatycznego wprowadzania danych operacyjnych statku, oceny potrzeb w zakresie Uprawnień do Emisji (EU Allowances, EUA), ich alokacji dla właścicieli lub interesariuszy, wnioskowania i rozliczania się z nimi, aż po śledzenie otwartych pozycji. Wprowadzono zaawansowane narzędzie EUA Trader, opracowane we współpracy z RWE Supply & Trading, które pozwala na kupno i sprzedaż EUA.

EUA Trader OceanScore jest także dostępny jako samodzielna aplikacja. Ponadto, dla klientów, którzy chcą zlecić zarządzanie swoimi kontami EUA odpowiednim rejestrom, OceanScore może to wesprzeć, monitorując ruchy na kontach za pomocą różnych interfejsów API w ETS Manager.

Automatyzacja procesu zgodności


Grell powiedział, że kompleksowe rozwiązanie, cechujące się wysokim stopniem automatyzacji w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego i możliwych problemów z błędnymi wprowadzeniami danych, ma na celu uproszczenie złożoności dla firm żeglugowych.

ETS Manager szybko zyskuje na popularności zarówno wśród klientów europejskich, jak i spoza Europy, przed stopniowym wdrażaniem Systemu Handlu Emisjami Unii Europejskiej (EU ETS) dla sektora morskiego, które rozpocznie się 1 stycznia 2024 roku. Wśród pilotujących klientów znajduje się również Döhle Group, inwestor OceanScore, dodał.

Przedsiębiorstwa żeglugowe, będące wyznaczonymi posiadaczami Dokumentów Zgodności (DoC holder) w ramach reżimu EU ETS, będą zobowiązane do przekazania właściwym organom Uprawnień do Emisji (UEA), opartych na swoich rocznych emisjach, zaczynając od 40% emisji w 2024 roku i wzrastając do 70% w 2025 roku i 100% w 2026 roku.

Będzie to wymagało wprowadzenia systemów administracyjnych do monitorowania emisji i określenia ilości wymaganych UEA, a także przypisania kosztów tychże do właściciela lub czarterującego, zgodnie z zasadą zanieczyszczający płaci, aby uniknąć niepotrzebnego narażenia finansowego dla posiadacza DoC, czyli zazwyczaj zarządcy statku.

Monitorowanie zobowiązań dotyczących EUA


Dyrektor współzarządzający OceanScore, Ralf Garrn, wyjaśnił, że regulacja stwarza kwestie takie jak dokładne monitorowanie emisji, nabycie i handel UEA, wybór platformy handlowej, osiągnięcie najlepszej ceny, określenie ilości UEA do zakupu oraz ustalenie, kto powinien płacić za kredyty węglowe. – Zegar tyka w kierunku wdrożenia EU ETS, firmy żeglugowe muszą zrozumieć praktyczne konsekwencje i wprowadzić skuteczne systemy radzenia sobie z tymi kwestiami oraz zapewnienia zgodności. Solidne rozwiązanie monitorujące, obejmujące wiele różnych opcji radzenia sobie z reżimem EU ETS, jest koniecznością, biorąc pod uwagę złożoność żeglugi i regulacje EU ETS – powiedział.

Garrn wyjaśnił, że ETS Manager opiera się na sieci współpracy z podmiotami trzecimi, aby zapewnić płynny proces zarządzania emisjami, począwszy od pozyskiwania danych wysokiej jakości na początku, aż po zapewnienie wiarygodnego handlu UEA na końcu procesu.

Współpracując z podmiotami weryfikującymi i dostawcami usług jakości danych, takimi jak DNV Emissions Connect, Seacotec, Swiss Climate i Verifavia, OceanScore zapewnia wspólnym klientom, że dane w ETS Managerze odpowiadają ostatecznym, zweryfikowanym danym rocznym, które stanowią podstawę do przekazywania UEA odpowiednim władzom, oraz umożliwiają płynny przepływ danych oparty na interfejsach API.

Niezawodna platforma handlowa


EUA Trader śledzi cenę rynkową UEA i umożliwia kupno i sprzedaż kredytów węglowych na platformie RWE Supply & Trading poprzez prostą, całkowicie internetową operację, umożliwiającą zakup przyrostowy w miarę potrzeb oraz elastyczność handlu terminowego w celu zabezpieczenia się przed ryzykiem zmian cen.

Zakupy UEA mogą być dokonywane dla pojedynczych lub wielu statków, a transakcje te mogą być przypisane do określonych interesariuszy w łańcuchu wartości, eliminując tym samym konieczność prowadzenia transakcji międzyfirmowych i unikając zbędnych sporów dotyczących cen/kosztów.

Grell podkreślił znaczenie wyboru niezawodnej platformy handlowej o przejrzystej polityce cenowej, aby osiągnąć najbardziej ekonomiczne transakcje związane z UEA i tym samym zminimalizować koszty emisji. – RWE Supply & Trading cieszy się silną międzynarodową renomą, wysoką wiarygodnością oraz udokumentowanym doświadczeniem w handlu UEA, co czyni ich idealnym partnerem dla naszego czołowego na rynku rozwiązania ETS dla żeglugi – powiedział.

– Otrzymujemy informacje zwrotne z rynku, że elastyczność platformy handlowej, którą oferujemy, oraz pełna jej integracja z naszym rozwiązaniem do zarządzania systemem ETS, oferują unikalne korzyści dla społeczności żeglugowej. Nasze niezwykle konkurencyjne ceny stanowią dodatkowy argument – dodał.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.