W Szczecinie trwa jubileuszowa edycja Kongresu Morskiego. Jak podają media, podczas debaty dużo uwagi zostało poświęconej żegludze rzecznej. Eksperci zgodnie przyznali, że jest ona obecnie praktycznie niewykorzystywana w transporcie mimo, że jest tania i proekologiczna.
Udział rzek w wolumenie przewozów można liczyć w promilach, ponieważ zaledwie 6% dróg wodnych w Polsce nadaje się do wykonywania transportu rzecznego. W porównaniu z samochodami ciężarowymi czy koleją, transport rzeczny wypada bardzo słabo, a to wszystko spowodowane jest brakiem inwestycji w drogi wodne śródlądowe. W najbliższych latach ma to się jednak zmienić.
Podczas dyskusji o żegludze śródlądowej zwrócono uwagę na jeden ważny aspekt. Jest nią brak decyzji lokalizacyjnych nowych fabryk i magazynów ze względu na bliskość rzeki. Tymczasem niemieckie firmy, leżące nad nad Renem wywierają wpływ na to, co się może dziać na rzece oraz jak wpływają na przepisy decydujące o tym jaki będzie kształt rzeki.
Przykłady z Europy pokazują, jak duży potencjał mogą mieć rzeki dla transportu towarów i rozwoju portów. W Rotterdamie lub Antwerpii całkowite przeładunki z rzeki na statki morskie sięgają ponad 100 milionów ton.
Transport rzeczny jest jednym z najtańszych rozwiązań. Dodatkowo barka może przetransportować 5 razy więcej niż sama waży.
Polska małymi krokami wzmacnia działania w celu włączenia śródlądowych dróg wodnych do europejskiego systemu. Jest to o tyle istotne, że przez terytorium Polski przebiegają 3 główne szlaki żeglugowe w Europie.
W ostatnich miesiącach, z Portu Gdańsk do Płocka, Wisłą docierają wielkogabarytowe konstrukcje, co może oznaczać powrót barek na polskie rzeki.
Fot. Depositphotos
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”