Japońska firma Nippon Yusen KK (NYK) i jej partnerzy poinformowali we wtorek, że przeprowadzą projekt demonstracyjny, aby opracować statki komercyjne wyposażone w silniki napędzane amoniakiem, by pomóc zmniejszyć emisje dwutlenku węgla w celu przeciwdziałania zmianom klimatu.
Branża żeglugowa analizuje szereg technologii, aby osiągnąć cel wyznaczony przez Międzynarodową Organizację Morską ONZ (IMO) polegający na zmniejszeniu ogólnej emisji gazów cieplarnianych ze statków o 50 proc. do 2050 r.
Amoniak jest wykorzystywany do produkcji nawozów i materiałów przemysłowych, ale jest również postrzegany jako potencjalne przyszłe źródło energii, wraz z wodorem, ponieważ podczas spalania nie emituje CO2.
Koszt projektu to 12,3 miliarda jenów, z czego 8,4 miliarda sfinansuje rządowy fundusz zielonych innowacji.
NYK, Japan Engine, IHI Power Systems, Nihon Shipyard i jednostka certyfikująca statki Nippon Kaiji Kyokai mają na celu opracowanie i eksploatację holownika napędzanego amoniakiem w roku obrotowym 2024 oraz gazowca amoniaku napędzanego amoniakiem w roku 2026. Firmy będą również tworzyć wytyczne dotyczące bezpieczeństwa, przepisy ustawowe i wykonawcze związane z takimi statkami, współpracując w zakresie badań i rozwoju, rozwoju silników, budowy statków i komercjalizacji.
– Aby obniżyć emisje ze statków, skroplony gaz ziemny (LNG) będzie na razie najodpowiedniejszym paliwem zastępującym olej napędowy – powiedział dziennikarzom Tsutomu Yokoyama, dyrektor generalny NYK. – Statki napędzane amoniakiem nie rozkwitną do lat 30 obecnego wieku, ponieważ potrzebne są globalne łańcuchy dostaw tego paliwa – powiedział.
Japoński dom handlowy Itochu Corp poinformował we wtorek, że wraz z czterema innymi firmami opracuje do 2028 r. statek napędzany amoniakiem, również wspierany przez fundusz rządowy.
Japonia postawiła sobie za cel zwiększenie rocznego krajowego zapotrzebowania na paliwo amoniakalne do 3 milionów ton do 2030 roku od zera i stworzenie łańcucha dostaw paliwa w celu promowania rozwoju czystej energii.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy