Polskie Linie Oceaniczne pierwszy raz od 30 lat powiększyły swoją flotę o nowy statek. Zakupiona 24 września jednostka, nazwana POL Maris, to 10-letni statek typu ro-ro, który zastąpi wysłużony M/V Żerań.
W czwartek 1 października odbyła się konferencja prasowa PLO, podczas której prezes spółki, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, opowiedziała o przełomowym przedsięwzięciu i trudnościach w nabyciu statku, spowodowanych koronawirusem. POL Maris miał znaleźć się w posiadaniu PLO już w lutym, jednak pandemia COVID-19 spowodowała oddalenie tej operacji o pół roku.
- W grudniu przyszłam do PLO z pewnymi zamierzeniami, które chciałam zrealizować, związanymi z odnowieniem tonażu o i dywersyfikacją działalności całej firmy. PLO dysponowało starym tonażem, przyszedł najwyższy czas by go wymienić - mówi prezes PLO, Dorota Arciszewska-Mielewczyk - Mam wrażenie, że od wielu lat nasze firmy żeglugowe i ich możliwości zostały wygumkowane z tego rynku, który wciąż się rozwija. Rozwijamy porty, mamy dużo przeładunków, ale także chcemy jako firmy transportowe dysponować gestią transportową i generować wpływy do skarbu państwa, a także się rozwijać.
Jednostka Pol Maris, zarejestrowana pod flagą maltańską, zbudowana została w stoczni w Odense (Dania) w 2010 r. Długość statku wynosi 193 m, szerokość 23 m, a jego zanurzenie 7 m. Nowa jednostka PLO o pojemności 29004 GT, a długość linii ładunkowej 3663 m, posiada trzy razy większą pojemność ładunkową niż jej poprzednik, Żerań, który został sprzedany przez PLO w lipcu tego roku. Statek wozi głównie naczepy z różnymi towarami, rzadziej kontenery. Może przewieźć 29 tysiące ton towarów.
- Pol Maris jest znacznie większy i nowocześniejszy od reszty jednostek w szeregach Polskich Lini Oceanicznych. To statek, który perspektywicznie będzie zatrudniony co najmniej przez następne 20 lat - komentuje Przemysław Marek, specjalista do spraw eksploatacji statków PLO.
Pol Maris jest obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kapitana Ż.W. Jacka Pietruszki.
Aktualnie flota PLO liczy 3 statki: kontenerowiec "Port Gdynia"
(zbudowany w 2011 r.; nr IMO 9334387; GT
34 642; nośność 41 850 t; ładowność 3091 TEU) statek ro-ro "Chodziez"
(zbudowany w 1988 r.; nr IMO 8302301; GT 15 666; nośność 8044 t) oraz
nowo nabyty POL Maris. Spółka planuje dalszą modernizację floty.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej