Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w porcie morskim w Gdyni.
Jak napisano w ocenie skutków regulacji, „obserwowana w ostatnich latach intensyfikacja procesów gospodarowania w polskich obszarach morskich (…) stanowi istotną przesłankę przemawiającą za koniecznością kompleksowego uregulowania procesów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich.”
Temu właśnie służyć ma plan zagospodarowania przestrzennego wód wewnętrznych w Porcie Gdynia. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, część akwenów objętych planem jest także objęta rozporządzeniem o podobnym charakterze z 2021 roku, jednak poprzedni plan zagospodarowania przestrzennego „został sporządzony w bardzo małej skali, przez co nie przystaje dokładnością do potrzeb rozwojowych portu morskiego w Gdyni”. Resort wskazuje także, że w poprzednim planie „wyznaczono jeden akwen o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu lub przystani. Tymczasem stosunki przestrzenne w tym akwenie są zdecydowanie bardziej złożone i wymagają bardziej szczegółowej regulacji”. Innymi słowy, nowy projekt ma m.in. regulować zasady funkcjonowania na tych wodach wewnętrznych, które nie były uwzględnione w poprzednim projekcie, a także aktualizuje zasady dla części innych terenów.
Nowy plan ma uregulować zagospodarowanie i użytkowanie obszarów morskich na terenie portu i umożliwić dalszą realizację inwestycji na obszarach morskich w sposób zrównoważony. Ponadto ma on służyć jako dokument ograniczający konflikty między użytkownikami obszaru. Pośród celów priorytetowych, do których realizacji nowy plan zagospodarowania przestrzennego ma się przyczynić, wymieniono:
- wsparcie zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim z uwzględnieniem aspektów gospodarczych, społecznych i środowiskowych, w tym poprawę stanu środowiska i odporności na zmiany klimatu,
- zapewnienie obronności i bezpieczeństwa państwa,
- zapewnienie koordynacji działań podmiotów i sposobów wykorzystania morza, spójne zarządzanie obszarami morskimi i nadmorskimi, w tym zasobami Morza Bałtyckiego,
- wzmocnienie pozycji portów morskich, zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego oraz zapewnienie bezpieczeństwa morskiego,
- oszczędne korzystanie z przestrzeni, pozostawiające możliwie wiele miejsca pod przyszłe, w tym również nieznane, sposoby korzystania z morza.
Nowy projekt planu zagospodarowania przestrzennego obejmuje obszar od strony morza i redy, jak również fragment Zatoki Gdańskiej przeznaczony pod przyszły rozwój portu. Łączna powierzchnia obszaru objętego planem to ok. 5 800,87 ha.
Jak zaznaczają wnioskodawcy, jeśli projekt zostanie przyjęty, nie zmienią się istotnie procedury funkcjonowania na objętym nim obszarze. Zmienią się jednak niektóre kompetencje organów wydających pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń dla tych wód wewnętrznych portu, które nie były objęte poprzednim projektem.
Resort uzasadnia ponadto, że projektowane zmiany są korzystne dla wszystkich podmiotów funkcjonujących w Porcie Gdynia i przyczynią się do rozwoju gospodarki morskiej i transportu w porcie. Nie nakładają także dodatkowych obowiązków na żadne podmioty, ani nie generują skutków finansowych dla finansów publicznych.
Projekt dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”