Wielka Brytania nałożyła w środę następny pakiet sankcji na Rosję obejmujący zamrożenie aktywów kolejnych dwóch banków oraz ośmiu oligarchów, zakaz inwestycji w tym kraju, zaprzestanie do końca tego roku importu węgla i ropy.
Sankcje nałożono na Sbierbank, który jest największym bankiem w Rosji, oraz na Moskiewski Bank Kredytowy (MKB), zaś wśród oligarchów objętych nimi znaleźli się prezesi Gazprombanku - Andriej Akimow, Gazprom-Nieftu - Aleksander Diukow, gazowego koncernu Nowatek - Leonid Michelson i Siergiej S. Iwanow - prezydent grupy Alrosa, będącej największym na świecie producentem diamentów.
Jak podkreśla brytyjski rząd, łącznie sankcjami objętych jest już 18 rosyjskich banków o aktywach wynoszących 940 mld funtów oraz 82 oligarchów wraz z rodzinami, których aktywa to 170 mld funtów.
Ogłoszony pakiet sankcji zabrania jakichkolwiek nowych inwestycji w Rosji, a jak wskazano, w 2020 r. wartość brytyjskich inwestycji wyniosła 11 mld funtów oraz zakazuje importu z Rosji wyrobów żelaznych i stalowych, które jak podkreślono, są znaczącym źródłem dochodów dla rosyjskiej gospodarki. Od przyszłego tygodnia zakazany zostanie również eksport kluczowych urządzeń do rafinacji ropy naftowej oraz katalizatorów, co zmniejszy możliwości produkcyjne i eksportowe rosyjskiego sektora naftowego.
Ponadto w wydanym komunikacie znalazło się zobowiązanie, że do końca 2022 r. wstrzymany zostanie import rosyjskiego węgla i ropy, a "następnie, tak szybko, jak to możliwe, gazu". Jednak wstrzymanie importu ropy było już ogłoszone wcześniej, a brytyjski rząd zapowiadał wówczas, że również import gazu zostanie zakończony w tym roku.
Fot. Depositphotos
Podatki marynarskie Polska – Dania. Wymiana informacji podatkowych w 2024 roku
Konosament czarterującego – wybrane zagadnienia
Statki pod kontrolą. Inspektorzy PSC zapewniają bezpieczeństwo załóg, statków i środowiska
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Viaro Energy przejmuje aktywa Shell i ExxonMobil w południowej części Morza Północnego w Wielkiej Brytanii
Angielskie polisy ubezpieczeniowe – sytuacja po Brexit