Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
Statki z nowej serii charakteryzują się pierwszą w branży innowacyjną konstrukcją z mostkiem i pomieszczeniami umieszczonymi na samym przodzie statku, co ma zapewnić oszczędną eksploatację. Kontenerowiec nazwano na cześć Ane Maersk Mc-Kinney Uggla, przewodniczącej Fundacji A.P. Moller i A.P. Moller Holding. Najstarsza wnuczka Ane została matką chrzestną i ochrzciła statek, rozbijając butelkę szampana o dziób.
- Ta seria statków będzie miała transformacyjny wpływ na nasze ambicje osiągnięcia postępów w realizacji wiodących celów klimatycznych. Jest to wizualny i operacyjny dowód naszego zaangażowania w bardziej zrównoważony przemysł. Dzięki „Ane Maersk” i jej siostrzanym statkom poszerzamy naszą ofertę dla rosnącej liczby przedsiębiorstw, których celem jest redukcja emisji ze swoich łańcuchów dostaw - podkreślił Vincent Clerc, dyrektor generalny A.P. Moller-Maersk.
Firma podkreśla, że definiuje „zielone paliwa” jako paliwa o niskiej lub bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi. Różne ekologiczne paliwa osiągają różne skrócenia cyklu życia w zależności od ścieżki ich produkcji. Przez „niskie” rozumiemy paliwa charakteryzujące się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 65–80% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Dotyczy to np. niektórych biodiesli. „Bardzo niski” odnosi się do paliw charakteryzujących się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80–95% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Polityka żeglugowego giganta wiąże się ze spełnieniem standardów Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie ograniczenia emisji CO2 przez branżę żeglugową. Ponadto Maersk realizuje też własne cele w ramach zostania liderem dekarbonizacji.
Fot. Maersk
Fot. Maersk
„Ane Maersk” w swój dziewiczy rejs ma wyruszyć już z napędem na ekologiczny metanol, a Maersk w dalszym ciągu pilnie pracuje nad rozwiązaniami w zakresie pozyskiwania i bunkrowania na lata 2024–2025 dla swojej floty statków zasilanych metanolem. Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo. Przypomnijmy, że nie jest to pierwsza jednostka duńskiej firmy z takim napędem, choć wyróżnia ją fakt, że Ana Maersk to pierwszy z nowej listy zamówień kontenerowiec, w dodatku zaliczany do największych w swojej klasie. Aktualnie na Bałtyku w ramach regularnej żeglugi działa 172-metrowy kontenerowiec Laura Maersk, który ochrzczono w Kopenhadze we wrześniu ub.r. Pierwszym terminalem kontenerowym, do którego zawinął, był GCT w Porcie Gdynia.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy