• <
nauta_2024

Nowoczesne żagle ssące eSAIL już na pokładzie Ville de Bordeaux

kw

06.03.2024 20:35
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowoczesne żagle ssące eSAIL już na pokładzie Ville de Bordeaux

Partnerzy portalu

Fot. bound4blue

Hiszpański start-up zajmujący się technologią wiatrową, bound4blue, z powodzeniem zainstalował trzy 22-metrowe żagle eSAIL na statku ro-ro Ville de Bordeaux, który należy do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. Konstrukcje fundamentów pod żagle statku zostały zamontowane w Gdańsku pod koniec ubiegłego roku.

W listopadzie 2023 roku w Stoczni Remontowej w Gdańsku na pokładzie zbudowanego w 2004 roku, 5 200-tonowego statku Ville de Bordeaux, zamontowano fundamenty dla innowacyjnych żagli eSAIL. Konstrukcje były w całości prefabrykowane przez Energomontaż Północ w Gdyni. Kilka dni temu w hiszpańskiej stoczni Vigo ukończono instalację całych żagli.

Wytwarzają one od sześciu do siedmiu razy większą siłę nośną niż konwencjonalny żagiel, czyli innymi słowy, może zapewnić tę samą siłę napędową przy sześć do siedmiu razy mniejszej powierzchni. Wszystko to przy minimalnym zużyciu energii i braku złożoności mechanicznej (brak obciążeń bezwładnościowych, wibracji, ciągłego ruchu itp.), zapewniając proste, bezpieczne i niezawodne działanie.

Technologia eSAIL została zaprojektowana tak, aby po instalacji na statku jej wysoki udźwig maksymalizował oszczędności paliwa w opłacalny sposób.

Ville de Bordeaux jest obecnie wynajmowany przez Airbus od francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs (LDA) i służy do transportu komponentów rodziny A320 z Europy do końcowego montażu w fabryce lotniczej producenta w Mobile, Alabama, USA. Szybki proces instalacji minimalizował czas przestoju statku, który wypłynął ze Saint Nazaire we Francji w swoją dziewiczą podróż z żaglami eSAIL 3 marca.

Instalacja żagli eSAIL, opracowanych przez innowatora technologicznego bound4blue, przyczynia się do realizacji celu Airbusa, zakładającego zmniejszenie emisji CO2 z operacji logistycznych morskich o połowę do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2015 roku. Ponadto napęd za pomocą żagli jest kluczowym rozwiązaniem dekarbonizacji, które LDA uważa za środek pomocny w osiągnięciu celu netto-zero emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku.

– Instalacja na Ville de Bordeaux zbliża nas krok bliżej do tego celu. Żagle prezentują się fantastycznie, i z niecierpliwością oczekujemy ich działania. Wspólnie z naszym klientem, firmą Airbus, jesteśmy dumni, że możemy być jednymi z pierwszych, którzy wchodzą w ten obszar – powiedział Mathieu Muzeau, dyrektor generalny ds. transportu i logistyki w LDA.

Dodatkowo, bound4blue podpisał umowy handlowe z innymi przedsiębiorczymi armatorami. Jednym z nich jest projekt instalacji czterech żagli eSAIL o wysokości 26 metrów na wynajmowanym statku MV Atlantic Orchard (budowanym w 2014 roku), o nośności 35 584 ton, dla światowego handlowca rolniczego Louis Dreyfus Company (LDC). Współpraca z Wisby Tankers ze Szwecji ma przynieść spodziewane obniżenie rocznego zużycia paliwa i emisji CO2 o co najmniej 10%.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.