Do Portu Gdańsk dotarły nowe holowniki zakupione przez WUŻ Port and Maritime Services. Transportowane były z Wietnamu, zahaczając po drodze o europejskie porty. Holowniki dołączając do obecnej floty, już wkrótce rozpoczną działalność w Porcie Gdańsk.
Nowo zakupione jednostki to holownik Ares – (typ ASD 2813, uciąg na palu 82 T) mający 28 metrów długości, 13 metrów szerokości i uciąg 82 ton oraz holownik Mars – (typ ASD 2811, uciąg na palu 60 T) o 28 metrach długości, 11 metrach szerokości i uciągu 60 ton. Oba holowniki zostały zaprojektowane i zbudowane przez podmioty należące do holenderskiego koncernu Damen Shipyards Group.
Ich zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa, komfortu, jakości i ergonomii pracy zarówno dla pracowników, jak i obsługi statków wchodzących do Portu Gdańsk. Nowe jednostki posiadają klasę Fire Fighting 1, co pozwoli zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.
Już na przełomie września i października 2023r. do ww. jednostek dołączy kolejna – holownik Pax (typ ASD 2811, uciąg na palu 60 T), który obecnie jest w trakcie budowy w stoczni Damen Shipyards Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Przedsiębiorstwo WUŻ Port and Maritime Services z Gdańska zajmuje się wykonywaniem zadań związanych z obsługą portową, w tym holowaniem w porcie, cumowaniem statków, lodołamaniem, przewozami pasażerskimi do 11 osób, obsługą marynarską statków, dostawami shipchandlerskimi na statki w rejonie. W związku z zapotrzebowaniem na usługi portowe nabyło nowe holowniki dla rozszerzenia swoich możliwości holowania i obsługi jednostek nawodnych. Wynika to z rosnących inwestycji w branży portowej i stoczniowej, a także z rozbudowy obszarów przemysłowych i nabrzeżnych w Porcie Gdańsk. W dodatku rosnący ruch statków powoduje, że rośnie zapotrzebowanie na holowanie z użyciem wyspecjalizowanych jednostek.
Port Gdańsk jest położony w centralnej części południowego wybrzeża Morza Bałtyckiego, w jednym z najszybciej rozwijających się rejonów Europy i jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym. Zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej strategią Port Gdańsk odgrywa znaczącą rolę jako ogniwo Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI łączącego kraje skandynawskie z Południowo-Wschodnią Europą.
W Porcie Gdańsk wyodrębniono dwa obszary o zróżnicowanych w sposób naturalny parametrach eksploatacyjnych: Port Wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i Kanału Portowego oraz Port Północny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy