Duża norweska stocznia zatrudniająca Polaków upadła - Kleven Verft bankrutem. W ubiegły piątek, zarząd stoczni Kleven Verft AS i dwóch spółek zależnych - Kleven Maritime Contract AS i Kleven Maritime Technology AS zgłosił wniosek o upadłość. Z decyzją nie zgadza się dyrektor zarządzający Tomislav Debeljak.
Wszczęcie postępowania upadłościowego nastąpiło zaraz po tym, jak lokalne banki postanowiły wypowiedzieć umowy finansowania. Ponadto, już w ubiegłym tygodniu jej nowy właściciel, chorwacka Grupa DIV, wystosowała do klientów i wierzycieli pisemne ostrzeżenie, że jeśli do 1 lipca nie zostaną zawarte nowe umowy - stocznię czeka upadek.
Jak czytamy w oświadczeniu Grupy DIV: "Nieuzasadnione wypowiedzenie kredytu i późniejsze zamrożenie rachunków uniemożliwiły Kleven Verft i spółkom zależnym wykonywanie ich działalności, mimo że zarząd firmy włożył znaczne wysiłki w celu przywrócenia negocjacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami".
O bankructwie jako pierwsi dowiedzieli się pracownicy na spotkaniu trzeciego lipca. Według doniesień medialnych, w ostatnim czasie około 225 pracowników nie otrzymało od stoczni wynagrodzenia. Jeszcze pod koniec czerwca, rzecznik prasowy Kleven prosił pracowników, aby zachowali spokój. Jak mówił: "Przeszliśmy już kilka burz w przeszłości, więc myślę, że musimy po prostu zacząć od nowa."
W stoczni Kleven Verft było zatrudnionych wielu Polaków. Przedsiębiorstwo było również znaczącym zleceniodawcą polskich stoczni. Sprowadzało również z Polski części niezbędne do montażu statków oraz współpracowała z biurami projektowymi znad Wisły. Zarząd Kleven Verft kilkukrotnie wyrażał zainteresowanie zakupem Stoczni Gdańskiej.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy