Norweska grupa VARD poinformowała, że ich spółka córka Seaonic wraz z partnerami otrzymała 38 milionów koron norweskich (NOK) na realizację projektu budowy infrastruktury umożliwiającej ładowanie bezemisyjnych statków. Jednostki mają posłużyć m.in. do obsługi morskich farm wiatrowych.
Wsparcie od norweskiego rządu popłynie w ramach platformy The Green Platform Initiative. Projekt został oficjalnie zainaugurowany 21 grudnia 2022 roku przez norweskiego ministra handlu, przemysłu i rybołówstwa, Jana Christiana Vestre.
– Przeprowadzamy największą w historii restrukturyzację norweskiej gospodarki. Wszystko stanie się bardziej ekologiczne. To prywatne firmy muszą przewodzić w tej transformacji, a sektor publiczny ma być wsparciem – mówi Vestre.
Sieć ładowarek elektrycznych będzie połączona z farmami wiatrowymi, co oznacza, że statki będą ładowane na bieżąco produkowaną energią wiatrową. W ten sposób zostanie zapewniona stała dostępność operacyjna bezemisyjnych statków.
– Przemysł morskiej energetyki wiatrowej staje się coraz ważniejszy nie tylko dla zielonej transformacji energetycznej, ale także dla tworzenia wartości narodowej. Z naszym zespołem doświadczonych specjalistów będziemy oceniać różne rozwiązania i modele biznesowe uwzględniające zasilanie różnego rodzaju statków dla offshore wind – mówi Håvard Vollset Lien, wiceprezes ds. badań i innowacji w Vard Group.
W najbliższych latach w Norwegii zostanie opracowana i zbudowana nowa infrastruktura morska na potrzeby przemysłu morskiej energetyki wiatrowej. Baterie okazały się najbardziej dojrzałą technologią dla statków o zerowej lub niskiej emisji – przekonuje VARD.
Vard wraz z partnerami skupionymi w konsorcjum przeprowadzi badania, testy oraz komercjalizację nowych rozwiązań technologicznych. Realizacja projektu rozpocznie się w 2023 roku, a prace będą prowadzone przez trzy lata. Vard Design będzie współpracował z ekspertami z Seaonics, Vard Electro oraz partnerami Rem Offshore, Solstad Offshore, SINTEF Energi, SINTEF Ocean, DigiCat, Sustainable Energy, Equinor, Source Energie, Corvus Energy, Plug, Shoreline, Marin Energi Testsenter, University of Bergen, Norce i Maritime CleanTech.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim