• <
nauta_2024

Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej

29.03.2024 11:46 Źródło: Hyundai Heavy Industries, MW Peru
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej

Partnerzy portalu

Fot. Hyundai Heavy Industries

Stocznia HD Hyundai Heavy Industries (HHI) z siedzibą w Ulsan otrzymała w Peru zamówienie o wartości 462,9 mln dolarów na wspólną budowę czterech okrętów wojennych w lokalnej stoczni do 2029 roku. Jest to największy w historii eksport sprzętu obronnego do Ameryki Łacińskiej przez podmiot z Korei Południowej.

Południowokoreański zakład został wybrany do partnerstwa w ramach jednego z największych przedsięwzięć w historii peruwiańskiej branży stoczniowej. W jej ramach HHI dostarczy wyposażenie dla czterech okrętów, które zostaną wybudowane w państwowej stoczni SIMA (Servicios Industriales de la Marina) z siedzibą w Callao. W związku z modernizacją Marynarki Wojennej Peru (Marina de Guerra del Perú) władze planują wydać 462,9 mln dolarów na fregatę, patrolowiec (Offshore Patrol Vessel, OPV) oraz dwa okręty desantowe (Land Craft Utility, LCU).

- Ten kontrakt będzie znaczącym kamieniem milowym w rozwoju peruwiańskiego przemysłu stoczniowego. Będziemy współpracować z SIMA jako długoterminowym partnerem strategicznym w celu rozwoju SIMA i peruwiańskiego potencjału przemysłowego, tak aby Peru stało się kluczowym krajem stoczniowym w Ameryce Południowej - zaznaczył Won-ho Joo, dyrektor operacyjny w Hyundau Heavy Industries.

Dostarczenie jednostek ma odbyć się w krótkim czasie bo do 2029 roku, a południowokoreańska stocznia będzie odpowiadać za projekt, wyposażenie oraz wsparcie techniczne. Istotne w tym przedsięwzięciu jest prowadzenie budowy w peruwiańskim zakładzie, gdyż celem jest zastrzyk innowacji i pobudzenie krajowej branży stoczniowej i zbrojeniowej. Budowa czterech okrętów reprezentujących trzy różne klasy ma zapewnić także wiele miejsc pracy nie tylko w branży morskiej, ale też w ramach łańcucha dostaw.

Do współpracy przy tak dużym przedsięwzięciu zgłosiło się wiele stoczni, w tym europejskich. Wybór oferenta z Korei Południowej był motywowany atrakcyjnym, zdaniem zamawiających, pakietem rozwiązań, harmonogramem dostaw i przede wszystkim zapewnionym wsparciem technicznym oraz współpracą przemysłową. Celem władz było zapewnienie jak największego zaangażowania krajowych podmiotów, ponadto też technologie miały pozostać w kraju i zapewnić dalszy rozwój branży okrętowej. Dzięki temu nowe okręty mają nie pozostawać zależne od zagranicznego kontrahenta, z możliwością ich konserwacji oraz modernizacji w oparciu o krajowe zasoby i wiedzę.

Dla władz w Limie modernizacja floty jest istotnym przedsięwzięciem. Obecnie siły morskie Peru posiadają m.in. sześć okrętów podwodnych typu 209, siedem fregat rakietowych rodzimej i włoskiej produkcji, osiem korwet rakietowych produkcji francuskiej i południowokoreańskiej, a także siedem patrolowców, głównie rodzimej produkcji. Uzupełnia je kilkadziesiąt innych jednostek, głównie pomocniczych, szkolnych, a także mniejsze łodzie. Choć liczebnie jest to znaczna siła, tak znaczna ilość okrętów, w tym przede wszystkim fregaty i korwety, to jednostki mające za sobą kilka dekad służby, najstarsze wprowadzone pod koniec lat 80-tych. Mimo modernizacji dobiega kres ich eksploatacji, stąd kraj staje przed wyzwaniem zastąpienia okrętów nowymi, zachowując zdolność do obrony peruwiańskiej domeny morskiej i utrzymania ciągłości szkolenia marynarskich kadr.

Planowana fregata ma mieć 127 metrów długości i 3 400 ton wyporności. Ma osiągać prędkość do 26 węzłów i zasięg do 6 000 mil morskich. Opiera się na platformie HDF-3200, a w wyposażeniu mają znajdować się nowoczesne radary i systemy obrony przeciwpowietrznej, zdradzające tym samym potencjalnie główne przeznaczenie okrętów jako AAW (Anti-Aircraft Warfare.). Uzbrojenie mają stanowić także rakiety przeciwokrętowe i torpedy.

Patrolowiec będzie miał 95 metrów długości i 2 200 ton wyporności. Opiera się na projekcie HDP-2200, podobnym oferowanym Marynarce Wojennej Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas) przez HHI. Zasięg ma wynosić również 6 000 mil morskich a osiągana prędkość do 20 węzłów. W wyposażeniu znajdą się dwie szybkie łodzie RHIB oraz lądowisko do obsługi śmigłowców i latających pojazdów bezzałogowych. Mimo domyślnej klasy jako patrolowiec uzbrojenie może być całkiem pokaźne, gdyż w filipińskiej konfiguracji były to, obok armaty morskiej, także dwa systemy obrony bezpośredniej zdolne do zwalczania celów powietrznych oraz uzbrojenie i systemy do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Jeśli peruwiańska wersja będzie podobna, patrolowce będą posiadały zdolności porównywalne z korwetą, biorąc pod uwagę także zakładane rozmiary i wyporność.

Desantowce będa miały 58 metrów długości, 13,2 metra szerokości i 1 500 ton wyporności. Takie rozmiary mają umożliwić transport siedmiu czołgów lub kilkunastu innych pojazdów bądź 20 kontenerów TEU. Maksymalna prędkość ma wynosić 10 węzłów a zasięg do 1 500 mil morskich. Ich projekt opiera się na HDL-1500.

Zamówienie przy współpracy z HHI to dopiero początek dalekosiężnych planów władz Peru. Kraj chce w przyszłości zamówić kolejne pięć fregat, cztery patrolowce i dwa desantowce. HHI ma współpracować z krajową stocznią w ramach w ramach umowy podpisanej na okres 15 lat, zabezpieczając tym samym kolejne projekty. Biorąc pod uwagę wartość obecnego zamówienia, wynoszącego 462,9 mln dolarów, kolejne zamówienia mogą wynieść nawet 2-3 mld dolarów, co będzie czyniło to przedsięwzięcie największym i najbardziej długofalowym w historii peruwiańskiej branży stoczniowej, zwiększając jej możliwości produkcyjne na tle innych państw kontynentu i potencjalnie generując ogromny zastrzyk innowacji oraz rozwoju. Wskazuje także to na ambicje państwa, chcącego dysponować nowoczesną marynarką wojenną, zdolną do skutecznej ochrony morskich interesów Peru.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.