Wczoraj rano do Portu Gdańsk wpłynął największy z zaawizowanych na ten rok statków wycieczkowych. 238-metrowy Crystal Symphony zacumował przy Nabrzeżu Oliwskim. Po drugiej stronie kanału, przy Nabrzeżu Westerplatte, cumował w tym czasie niewiele mniejszy Viking Neptune.
Wczorajszego ranka w Porcie Gdańsk pojawił się wycieczkowy rekordzista: Crystal Symphony o długości 238,01 to największy wycieczkowiec, jaki w tym roku zawinie do Gdańska. Konkurencja w tej dziedzinie jest jednak spora: w tym samym czasie przy nabrzeżu po przeciwnej stronie kanału cumował Viking Neptune, krótszy o zaledwie 9 metrów. Pod względem długości na tegorocznym podium plasują się jednak jeszcze Borealis (przypłynął do Gdańska 2 lipca, mierzy 237,95 m) oraz Spirit of Discovery (spodziewany 3 września, mierzący 236,7 m).
Wybudowany w 1995 roku Crystal Symphony może pomieścić na pokładach 606
gości, a na każdego z nich przypada średnio jeden członek załogi. W 2023
roku statek został odnowiony, dzięki czemu obecnie jego kabiny i
przestrzenie wspólne są przestronniejsze. Goście mogą korzystać m.in. ze
spa, kina, lekcji golfa, basenów i restauracji, a nawet kortu
tenisowego. Do dyspozycji pasażerów jest osiem pokładów. Na ostatnim z
nich, na dziobie statku, ulokowany został specjalny taras widokowy.
Crystal
Symphony pływa pod banderą Bahamów jako część floty linii wycieczkowych
Crystal składającej się z... dwóch statków – drugą jednostką jest
nowsza i większa Crystal Serenity. Oba statki w ostatnich latach zostały
odrestaurowane i unowocześnione. Po latach problemów finansowych, z
jakimi zmagały się linie Cruises, było to konieczne. Kłopoty firmy
odbijały się na cruiserach, zostały one w pewnym momencie nawet
zlicytowane na Bahamach za długi wynikające z braku płatności za paliwo.
Obie jednostki obecnie jednak dalej reprezentują linie Crystal, które
od tego czasu stanęły na nogi po wykupieniu ich przez operatora
wycieczkowego Abercrombie & Kent.
Crystal Symphony może
pochwalić się tonażem brutto wynoszącym ponad 51 tys. ton. Zanurzenie
statku sięga 7,6 m, może on rozwinąć prędkość do 20 węzłów. Do Gdańska
przypłynął z Kopenhagi, wcześniej zawijał m.in. do Amsterdamu, Hawru,
czy na brytyjską wyspę Guernsey na Kanale La Manche. Wycieczkowiec w
najbliższym czasie nie wróci do Gdańska. Po odbyciu kilku rejsów po
Morzu Bałtyckim i Północnym na przełomie września i października odbije
na południe i spędzi trochę czasu na Morzu Śródziemnym, a następnie
pożegluje dookoła Afryki w stronę Azji.
Jego gdański sąsiad,
Viking Neptune, który w momencie wejścia Crystal Symphony do portu
cumował po drugiej stronie kanału przy Nabrzeżu Westerplatte, był w
Gdańsku częstszym gościem – zawijał w tym sezonie do miasta nad Motławą
czterokrotnie, przy czym dziś był tu po raz ostatni w tym roku. Statek
opuścił w stocznię przed dwoma laty. Pływający pod banderą Norwegii
229-metrowy wycieczkowiec zabiera na pokład aż 930 gości w 465 kabinach
na 9 pokładach. Oczywiście na statku nie brakuje luksusowych udogodnień,
jak spa czy baseny. Na najwyższym, 9. pokładzie ulokowano strefę
sportową – można tu poćwiczyć na siłowni na powietrzu, uprawiać jogę czy
rywalizować w różnych grach, wszystko z widokiem na morze.
Viking
Neptune był dziewiątym statkiem tej klasy wybudowanym przez włoską
stocznię Fincantieri. Na jednostce po raz pierwszy zainstalowano
„eksperymentalny moduł ogniw paliwowych ogniw wodorowych o mocy
nominalnej 100 kW”, który ma pomóc w opracowaniu regulacji i zasad
dotyczących stosowania wodoru w charakterze paliwa na wycieczkowcach.
Statek ma zanurzenie wynoszące 6,45 m, może osiągnąć maksymalną prędkość
20 węzłów.
Do końca sezonu – czyli do mniej więcej połowy
września – w Gdańsku spodziewanych jest jeszcze 20 zawinięć cruiserów.
Tylko w tym tygodniu będą jeszcze cztery. Dziś, 6 sierpnia, przy
Westerplatte zacumuje 181-metrowa Insignia, jutro w tym samym
miejscu pojawi się 126-metrowy World Navigator. Z kolei 8 sierpnia w
Gdańsku jednocześnie przebywać będą dwa statki wycieczkowe: Star Legend
(159 m, Nabrzeże Oliwskie) i Le Dumont D'Urville (131,5 m, Nabrzeże
Westerplatte). Letnie zawinięcia zakończy 16 września 213-metrowy Silver
Dawn. Nie będzie to jednak ostatnia wizyta wycieczkowca w Porcie Gdańsk
w tym roku. 6 i 15 grudnia przy Nabrzeżu Oliwskim pojawi się bowiem
jeszcze 150-metrowy Le Commandant Charcot.
Największy na świecie statek do przewozu pojazdów Höegh Aurora gotowy do wyruszenia w dziewiczy rejs
Finał The Tall Ship Races i odznaczenie pracowników Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Węgry: Chorwacja nie jest wiarygodnym partnerem w transporcie ropy naftowej
Port Koper szykuje się do rozbudowy terminala kontenerowego
Uniper produkuje bioLNG w terminalu w Rotterdamie
Protest mieszkańców Gdańska z powodu zanieczyszczeń pyłem z portu