Stocznia Meyer Turku poinformowała, że największy na świecie wycieczkowiec, Icon of the Seas budowany w Finlandii dla Royal Caribbean International już za miesiąc rozpocznie swoje próby morskie. Będzie to kluczowy kamień milowy dla statku, który został zamówiony siedem lat temu.
- Próby morskie Icon of the Seas zbliżają się wielkimi krokami. Icon ma rozpocząć swoje próby morskie w połowie czerwca - ogłosił Meyer Turku w postach w mediach społecznościowych. Choć stocznia rozpoczęła wprowadzanie zasilania na pokład statku i testowanie elementów instalacji, będzie to pierwszy raz, kiedy masywny wycieczkowiec ruszy z doku pod własnym napędem.
Nowy statek wycieczkowy jest pionierem dla Royal Caribbean International i przemysłu wycieczkowego. Przy przewidywanej masie 250 800 ton brutto, będzie on prawie o sześć procent większy od największego obecnie statku wycieczkowego na świecie, Royal Caribbean's Wonder of the Seas. W długości jest tylko o 3 metrów dłuższy, przy czym większe różnice występują w układzie napędowym. Icon of the Seas to statek wycieczkowy napędzany podwójnym paliwem LNG, wyposażony w sześć silników Wärtsilä generujących łącznie 67 500 kW. Dodatkowo posiada ogniwa paliwowe i system odzysku ciepła, a także smarowanie powietrzem na kadłubie.
W skład instalacji LNG wchodzą dwa masywne zbiorniki na paliwo. Każdy z nich waży podobno 307 ton i mierzy 27,4 m na 7,3 m.
Statek wycieczkowy został przeniesiony z suchego doku, w którym został zmontowany 9 grudnia 2022 roku. Kolejnym kluczowym kamieniem milowym było uruchomienie jego elektrowni w marcu. Pierwszy silnik został uruchomiony 15 marca, za pomocą oleju napędowego.
- Próby morskie to sposób na przetestowanie wszystkich funkcji statku, których nie można przetestować podczas postoju w porcie, a także tego, czy każda funkcja na pokładzie działa zgodnie z przeznaczeniem. Próby morskie są również wykorzystywane do upewnienia się, że poziom hałasu i wibracji jest taki, jaki powinien być. Wczesne próby morskie są ważne, aby zapewnić, że wszystkie główne urządzenia statku, takie jak urządzenia napędowe, główne silniki i elektrownia, pędniki i stabilizatory płetwowe działają tak jak powinny - mówi główny inżynier Tuomas Auvinen.
Icon of the Seas podejmie drugi etap prób morskich później w swojej budowie bliżej daty dostawy w kierunku końca 2023 roku. Statek ma wejść do użytku w styczniu 2024 roku obsługując 7-dniowe rejsy na Karaiby z Port Miami.
Cięcie stali dla drugiego statku wycieczkowego klasy Icon zostało podjęte już 14 lutego. Ma on zostać oddany w 2025 roku, a po nim w 2026 roku pojawi się trzeci statek tej klasy.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024