• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Największy na świecie statek do przewozu pojazdów Höegh Aurora gotowy do wyruszenia w dziewiczy rejs

rk

05.08.2024 13:20 Źródło: Höegh Autoliners
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Największy na świecie statek do przewozu pojazdów Höegh Aurora gotowy do wyruszenia w dziewiczy rejs

Partnerzy portalu

Fot. Höegh Autoliners

Nowy nabytek firmy Höegh Autoliners, Höegh Aurora, niedługo rozpocznie działalność komercyjną po ceremonii chrztu. Ma to być obecnie największy na świecie statek do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych (PCTC). Oprócz swoich rozmiarów ma wyróżniać się właściwościami, wpisanymi w wizję dekarbonizacji żeglugi.

Höegh Aurora (IMO 9962677) to nowy statek we flocie firmy i zarazem pierwszy z serii zaplanowanej na 12 jednostek klasy Aurora. Są one budowane w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry i będą pływać pod norweską banderą. Zaprojektowała je firma Deltamarin. Mają posiadać 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych i posiadać zdolność do przewozu 16250 DWT, lub 9100 samochodów. Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, statek został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach i każdy statek będzie bardzo elastyczny dla większości ładunków. Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego.

Oprócz swoich rozmiarów Höegh Aurora wyróżniać się ma jako "najbardziej przyjazny PCTC na świecie". Będzie napędzany silnikami od MAN Energy Solutions, zarówno olejem napędowym, jak i LNG. Mają być także przygotowane do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku jak i metanolu. Gdy te staną się komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie rejsu. Höegh Autoliners szacuje, że klasa Aurora znacznie zmniejszy emisję dwutlenku węgla, dzięki czemu żegluga jednostek tej serii pozwoli na skuteczną dekarbonizację działalności firmy, z myślą o klientach chcących być zgodnymi z wizją ochrony środowiska. Pozostawiony przez nie ślad węglowy ma być o 50% niższy niż obecnie użytkowane statki PCTC.

Aby zrealizować to przedsięwzięcie, przedsiębiorstwo otrzymało 5 marca tego roku prawie 14 mln dolarów (146 mln koron norweskich) z funduszy Enova w ramach wdrażania rozwiązań zapewniających wykorzystanie alternatywnego i zrównoważonego paliwa w jak dotąd dwóch zaplanowanych statkach, niemniej wszystkie jednostki zostały zaprojektowane jako korzystające z silnika zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) i olejem o niskiej zawartości siarki, posiadając także certyfikat DNV dotyczący gotowości do stosowania amoniaku. Aby wykorzystać go jako paliwo, jest jednocześnie wymagana instalacja silnika amoniakalnego oraz dodatkowego zbiornika w celu utrzymania długości jego pracy. Na każdy z dwóch planowanych zbiorników amoniaku firma otrzymała dofinansowanie w wysokości prawie 7 mln dolarów (73 mln korony norweskie).

Höegh Autoliners spodziewa się dostaw statków klasy Aurora co sześć miesięcy, rozpoczynając od przekazania w sierpniu Höegh Aurora. Po wprowadzeniu do działalności 12 jednostek posiada opcję na zamówienie i budowę do ośmiu jednostek, w przyszłości zwiększając flotę do nawet 20 przyjaznych środowisku PCTC. Celem przedsiębiorstwa jest osiągnięcie zerowej emisji netto do roku 2040, jako jednej z pierwszych firm spedycyjnych na świecie.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.