Chińska firma transportowa Cosco Shipping Lines poinformowała, że w morze wyszły jej dwa nowe nabytki, statki ro-ro z napędem dwupaliwowym Liao He Kou (IMO: 9991757) i Min Jiang Kou (IMO: 9991771). Mają być one największymi jednostkami tego typu, posiadającymi silniki zgodne z ideą dekarbonizacji branży morskiej.
Nowe nabytki firmy z Chin mają 200 metrów długości i 38 metrów szerokości. Każdy z nich może zmieścić do 7 500 pojazdów, umiejscowionych na 13 pokładach, w tym czterech podnoszonych. Statki są przeznaczone do transportu samochodów osobowych, ciężarowych oraz maszyn budowlanych. Innowacją w tych statkach ma być ich napęd dwupaliwowy, na który składa się silnik konwencjonalny oraz LNG. Ten drugi, wykorzystując gaz jako paliwo alternatywne, ma zapewnić zmniejszenie emisji CO2 w wysokości nawet 2 100 ton na rejs. Ma to odpowiadać ilości dwutlenku węgla pochłoniętej przez 10 000 drzew w ciągu 20 lat. Statki zostały zaprojektowane w taki sposób, by spełniać normy emisji wskazane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Firma podaje, że w porównaniu z tradycyjnymi statkami typu ro-ro, ten z napędem LNG ma posiadać o 1/5 niższy stopień zużywalności energii, a także zmniejszyć emisję CO2 o 27%, NOx o 30% oraz aż o 99% siarczków.
Wśród innych technologii zastosowanych na nowych samochodowcach mają znajdować się systemy służące do monitorowania ich statusu oraz zapewnić lepsze pozycjonowanie pojazdów podczas całego transportu, zapewniając klientom wizualizację łańcucha dostaw logistyki samochodowej. Nie tylko wskazuje tu na oszczędność paliwa w trakcie rejsu, ale też stale śledzi stan samochodów (w tym ich temperaturę), dostarczając ostrzeżenia na ich temat. Kilka pożarów samochodów (głównie tych z napędem elektrycznym) na pokładzie statków w ostatnich latach stały się głośnymi i mocno komentowanymi incydentami, przez co firmy zdecydowały się na wdrażanie nowych rozwiązań w kwestii bezpieczeństwa transportu pojazdów drogą morską.
The world’s largest Green RoRo vessels started maiden voyage!
— COSCO SHIPPING (@COSCOSHIPPING) July 11, 2024
With 7500 vehicle spaces each, the LNG dual-fuel sister vessels “LIAO HE KOU” and “MIN JIANG KOU” have 13 decks including 4 rise-and-fall decks, capable of carrying cars, trucks and construction machinery. pic.twitter.com/EMPVHHsOEo
Our 7500 CEU LNG dual fuel RoRo vessels “LIAO HE KOU” and “MIN JIANG KOU” are now sailing on their maiden voyage.
— COSCO SHIPPING (@COSCOSHIPPING) July 11, 2024
Have you ever seen the inside of a vessel that carries cars? Let’s take a glimpse of these “parking lot on the sea”. pic.twitter.com/4qFcmFucLf
Liao He Kou i Min Jiang Kou to niejedyne rorowce z napędem LNG, jakie mają wchodzić w skład floty chińskiego przewoźnika międzynarodowego. COSCO Shipping Lines i jego spółka joint venture Guangzhou Yuanhai Automobile Shipping zamówiły 24 statki, każdy mający być zdolnym do przewozu od 7000 do 8600 pojazdów. Do 2026 roku firma planuje wprowadzić na światowe wody do 30 wyspecjalizowanych samochodowców, wykorzystując przy tym fakt stale zwiększanego eksportu samochodów produkcji chińskiej, szczególnie tych z napędem elektrycznym i hybrydowym, trafiających do klientów na wszystkich kontynentach.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”