• <

Największe zielone rorowce wyszły w swój pierwszy rejs

rk

11.07.2024 12:53 Źródło: COSCO Shipping Lines
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Największe zielone rorowce wyszły w swój pierwszy rejs

Partnerzy portalu

Fot. COSCO Shipping Lines

Chińska firma transportowa Cosco Shipping Lines poinformowała, że w morze wyszły jej dwa nowe nabytki, statki ro-ro z napędem dwupaliwowym Liao He Kou (IMO: 9991757) i Min Jiang Kou (IMO: 9991771). Mają być one największymi jednostkami tego typu, posiadającymi silniki zgodne z ideą dekarbonizacji branży morskiej.

Nowe nabytki firmy z Chin mają 200 metrów długości i 38 metrów szerokości. Każdy z nich może zmieścić do 7 500 pojazdów, umiejscowionych na 13 pokładach, w tym czterech podnoszonych. Statki są przeznaczone do transportu samochodów osobowych, ciężarowych oraz maszyn budowlanych. Innowacją w tych statkach ma być ich napęd dwupaliwowy, na który składa się silnik konwencjonalny oraz LNG. Ten drugi, wykorzystując gaz jako paliwo alternatywne, ma zapewnić zmniejszenie emisji CO2 w wysokości nawet 2 100 ton na rejs. Ma to odpowiadać ilości dwutlenku węgla pochłoniętej przez 10 000 drzew w ciągu 20 lat. Statki zostały zaprojektowane w taki sposób, by spełniać normy emisji wskazane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Firma podaje, że w porównaniu z tradycyjnymi statkami typu ro-ro, ten z napędem LNG ma posiadać o 1/5 niższy stopień zużywalności energii, a także zmniejszyć emisję CO2 o 27%, NOx o 30% oraz aż o 99% siarczków.

Wśród innych technologii zastosowanych na nowych samochodowcach mają znajdować się systemy służące do monitorowania ich statusu oraz zapewnić lepsze pozycjonowanie pojazdów podczas całego transportu, zapewniając klientom wizualizację łańcucha dostaw logistyki samochodowej. Nie tylko wskazuje tu na oszczędność paliwa w trakcie rejsu, ale też stale śledzi stan samochodów (w tym ich temperaturę), dostarczając ostrzeżenia na ich temat. Kilka pożarów samochodów (głównie tych z napędem elektrycznym) na pokładzie statków w ostatnich latach stały się głośnymi i mocno komentowanymi incydentami, przez co firmy zdecydowały się na wdrażanie nowych rozwiązań w kwestii bezpieczeństwa transportu pojazdów drogą morską.

Liao He Kou i Min Jiang Kou to niejedyne rorowce z napędem LNG, jakie mają wchodzić w skład floty chińskiego przewoźnika międzynarodowego. COSCO Shipping Lines i jego spółka joint venture Guangzhou Yuanhai Automobile Shipping zamówiły 24 statki, każdy mający być zdolnym do przewozu od 7000 do 8600 pojazdów. Do 2026 roku firma planuje wprowadzić na światowe wody do 30 wyspecjalizowanych samochodowców, wykorzystując przy tym fakt stale zwiększanego eksportu samochodów produkcji chińskiej, szczególnie tych z napędem elektrycznym i hybrydowym, trafiających do klientów na wszystkich kontynentach.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.