Boreas, najnowszy samopodnośny statek instalacyjny na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej, został zwodowany w stoczni Yantai CIMC Raffles. Jednostka jest budowana dla Van Oord.
Boreas to 175-metrowy jack-up, który będzie wykorzystywany do stawiania turbin podczas budowy morskich elektrowni wiatrowych. Będzie dysponował dźwigiem z wysięgnikiem o wysokości 155 metrów, który będzie mógł podnieść jednorazowo ponad 3 tys. ton. Wysuwane nogi o długości 126 metrów pozwolą statkowi pracować na akwenach o głębokości do 70 metrów. Boreas jest przeznaczony m.in. do pracy z najnowszymi turbinami o mocy 20 MW.
Statek został zwodowany w chińskiej stoczni Yantai CIMC Raffles 14 maja. Teraz rozpocznie się m.in. montaż głównego dźwigu i przedłużenie nóg. W międzyczasie odbędą się testy i odbiory poszczególnych instalacji i systemów na jednostce. Dopiero potem Boreas wyruszy na próby morskie.
Armator podaje, że będzie to pierwsza jednostka tego typu, która
będzie wykorzystywać w charakterze paliwa metanol. Boreas będzie także
wyposażona w technologię aktywnej kontroli emisji, pozwalającej na
ograniczenie emisji NOx do minimum. Według Van Oord, jack-up ma być
komercyjnie dostępny w przyszłym roku, ale został już zakontraktowany
m.in. na potrzeby farmy wiatrowej Hollandse Kust West VI o mocy 760 MW.
Van Oord zlecił Yantai CIMC Raffles budowę statku w październiku 2021 roku, a cięcie blach rozpoczęto latem 2022 roku. Pod koniec tego roku położono stępkę.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy