• <

Na morskich szlakach bardzo niespokojnie. Raport wypadków i zdarzeń morskich – czerwiec 2024 r.

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Na morskich szlakach bardzo niespokojnie. Raport wypadków i zdarzeń morskich – czerwiec 2024 r.

Partnerzy portalu

Fot. X

Pomimo utrzymujących się konfliktów geopolitycznych i zagrożeń klimatycznych, w 2023 r. światowy przemysł morski odnotował rekordowo niską liczbę strat dużych statków. Według Allianz Safety and Shipping Review 2024 światowy przemysł morski osiągnął nowy kamień milowy w zakresie bezpieczeństwa w 2023 r., a straty dużych statków spadły do rekordowo niskiego poziomu zaledwie 26 w ciągu roku. Według rodzajów dużych statków głównym źródłem całkowitych strat były statki towarowe (16), następnie statki rybackie – 4, holowniki – 3 i statki pasażerskie – 1. Statki towarowe, rybackie i pasażerskie odpowiadają też za ponad 60% szkód.

Tymczasem obecnie ryzyka poważnych szkód morskich pozostają nadal bardzo duże. Pokazał to między innymi przypadek kolizji kontenerowca z mostem w Baltimore, w USA. Dodatkowo bardzo duże ryzyka i zagrożenia istnieją w zakresie ryzyk wojny, w tym piractwa. Widoczne jest to w szczególności na Morzu Czerwonym, ale również w Zatoce Gwinejskiej. Coraz większe zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa żeglugi powodują również olbrzymie ilości przemieszczających się różnymi sposobami migrantów. Ma to miejsce na Morzu Śródziemnym, ale również na Kanale La Manche, znajdującym się pomiędzy Francją, a Wielką Brytanią.

Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były główne, wiodące trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym  raporcie.

Migranci i uchodźcy destabilizują wybrzeża i transport morski

Niespokojnie było również na szlakach żeglugowych ze względu na uchodźców oraz migrantów. W dniu 11 czerwca odnotowano incydent z migrantami i uchodźcami – 33 migrantów przechwycono u wybrzeży Mugla w Turcji. Również w dniu 11 czerwca miał miejsce incydent z migrantami i uchodźcami – 11 migrantów przechwycono u wybrzeży Aydin w Turcji. Tego samego dnia miał miejsce incydent z migrantami i uchodźcami – 23 migrantów przechwycono u wybrzeży Izmiru w Turcji. W kolejnym dniu, tj. 12 czerwca – zanotowano incydent z migrantami i uchodźcami – 79 migrantów uratowano na kanale La Manche. 13 czerwca wykryto 105 migrantów przekraczających kanał La Manche.  17 czerwca dwie łodzie z migrantami rozbiły się na południe od Lampedusy we Włoszech. 18 czerwca zgłoszono, że 882 migrantów  przepłynęło kanału La Manche. 19 czerwca 68 migrantów uratowano na południe od Teneryfy. Z kolei w dniu 21 czerwca ponownie przechwycono 331 migrantów podczas przekraczania kanału La Manche. 23 czerwca 75 migrantów uratowano w kanale La Manche. 23 czerwca przechwycono 257 migrantów na kanale La Manche. 24 czerwca grecka straż przybrzeżna uratowała 77 migrantów na południowym Morzu Egejskim. Jak przewidują analitycy społeczno – ekonomiczni, a także Ci związani z bezpieczeństwem napór uchodźców i imigrantów będzie się nasilał, mogąc mocno destabilizować bezpieczeństwo wybrzeży i międzynarodową żeglugę.

Narkotyki na morskich szlakach

W miesiącu czerwca na morzach i oceanach notowano bardzo dużo incydentów związanych z przemytem narkotyków. Przykładowo w dniu 11 czerwca zostały przechwycone przez siły morskie dwie łodzie podwodne z narkotykami u wybrzeży Kolumbii na Pacyfiku. Z kolei 12 czerwca przechwycono kokainę o wartości 4 milionów dolarów w San Juan w Portoryko. 20 czerwca na wybrzeżu Gujarat w Indiach wyrzucono do morza narkotyki o wartości ponad 14 milionów funtów. Takich działań w mniejszej skali było znacznie dużo więcej.

Nateżęnie ryzyk wojny i piractwa

12 czerwca doszło do ataku na będący w ruchu statek Tutor, który został trafiony przez drona 75 mil na południowy zachód od Al Hudaydah, Jemen, Morze Czerwone. Również 12 czerwca doszło do podejrzanego podejścia niezidentyfikowanej grupy piratów na łodzi do jednego ze statków w pobliżu Takoradi w Ghanie. W dniu 12 czerwca nastąpił atak na masowiec Verbena, który został trafiony rakietą na Zatoce Adeńskiej. W dniu 13 czerwca statek towarowy Seaguardian został zaatakowany 82 mil na północny zachód od Al Hudaydah w Jemenie. 14 czerwca nastąpił rozbój jemeńskiego statku rybackiego, który został okradziony z paliwa i zapasów na Oceanie Indyjskim. Z kolei 16 czerwca nastąpił atak zakończony eksplozjami w pobliżu statku towarowego 40 mil morskich na południe od Al Mukha w Jemenie. W dniu 18 czerwca siły US CENTCOM zniszczyły drona nad Zatoką Adeńską.  19 czerwca siły US CENTCOM  zniszczyły dwa drony pływające na Morzu Czerwonym. W dniu 20 czerwca nastąpił rozbój na kontenerowiec Maersk Sarnia, który został okradziony w Luanda Anchorage w Angoli. W dniu 20 czerwca nastąpił rozbój  podczas którego skradziono ponton i silnik zaburtowy z doku pływającego pontonu, znajdującego się w St.Anne na Martynice, na Karaibach. W dniu 20 czerwca siły US CENTCOM zniszczyły jednego drona latającego, i jednego drona pływającego na Morzu Czerwonym. Z kolei w dniu 21 czerwca zgłoszono podejrzane eksplozje, 126 mil morskich na wschód od Adenu w Jemenie. 22 czerwca – odnotowano kradzież pontonu i silnika Yamaha o mocy 70 KM, Krum Bay, St.Thomas, Wyspy Dziewicze. 22 czerwca zanotowano wystrzelenie rakiet balistycznych przeciw statkom na Zatoce Adeńskiej. W dniu 22 czerwca siły koalicji przechwyciły trzy drony pływające na południowym Morzu Czerwonym. 23 czerwca nastąpił atak na masowiec Transworld Navigator, który został trafiony rakietą lub dronem latającym, co miało miejsce 65 mil morskich na zachód od Al Hudaydah w Jemenie. 24 czerwca jeden ze statków zgłosił zauważoną eksplozję 246 mil morskich SE Nishtun, Jemen.

Wszystkie te zdarzenia wskazują, że niebezpieczeństwo zarówno piractwa, ale również czystych ryzyk wojny wzrasta. Ma to miejsce w szczególności na Morzu Czerwonym, który staje się ponownie bardzo niebezpiecznym akwenem, wymagającym od armatorów i operatorów międzynarodowych flot podejmowania szczególnych środków bezpieczeństwa, tj. zmiany tras rejsów, zabezpieczenie przez marynarki wojenne krajów tzw. koalicji, itp. Przejścia przez niebezpieczne rejony wymagają również dodatkowe ubezpieczenia statków i załóg, co generuje dodatkowe, wysokie koszty.

Napięcia na linii Filipiny - Chiny

18 czerwca (Reuters) – Marynarz filipińskiej marynarki wojennej doznał „poważnych obrażeń” w wyniku tego, co we wtorek wojsko określiło jako „celowe taranowanie z dużą prędkością” przez chińską straż przybrzeżną podczas misji zaopatrzeniowej na Morzu Południowochińskim.

Filipińskie wojsko stwierdziło w oświadczeniu, że „ciągłe agresywne i nieprofesjonalne zachowanie chińskiej straży przybrzeżnej wobec legalnej misji humanitarnej jest niedopuszczalne”.
Chiny i Filipiny oskarżają się wzajemnie o poniedziałkową kolizję w pobliżu spornego atolu na Morzu Południowochińskim.

Radosław Marciniak  

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.