• <
nauta_2024

Na fali chaosu sporo inwestycji w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 45-49/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Na fali chaosu sporo inwestycji w tonażu. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 45-49/2023)

Partnerzy portalu

Ostatnie kilka tygodni to mocna aktywizacja rynków inwestycji tonażowych, co obrazowały między innymi raporty publikowane przez Golden Destiny. W segmentach statków masowych, zbiornikowców oraz gazowców pojawiło się wiele transakcji zarówno tonażem używanym jak i tych związanych z nowymi zamówieniami. Niewielka aktywność występowała w zakresie złomowań wyżej wymienionych typów jednostek. Polepszające się warunki frachtowe, wynikające nie z poprawy globalnej sytuacji gospodarczej, ale zawirowań na tle geopolitycznym były głównymi czynnikami wzrostów. Rynek tonażowy zaczął reagować bardzo szybko, ale niestety raczej na nienaturalne źródła poprawy warunków, które na dodatek mogą być krótkoterminowe.

Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej.

Rynek masowców


W tygodniu 45 zrealizowano dwadzieścia jeden transakcji używanymi masowcami na łączną kwotę 265.45 mln USD. Były też dwa złomowania o łącznym DWT na poziomie 143.619. Nie było żadnych nowych zamówień tego typu statków. Z kolei tydzień 46 to sprzedaż osiemnastu używanych masowców za kwotę 365.4 mln USD. Zanotowano też dwa złomowania jednostek masowych o łącznym DWT na poziomie 123.528. W tym samym tygodniu doszło również do zakontraktowania trzynastu nowych masowców o łącznym DWT na poziomie 692 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 195,6 mln USD. W tygodniu 47 doszło do dwudziestu sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę 303.450 tys. USD. Nie doszło do żadnych złomowań. Były za to trzy nowe zamówienia obejmujące 120.000 DWT o łącznej wartości 99 mln USD. Tydzień 48 to sprzedaż jedenastu masowców z tzw. drugiej ręki. Ich wartość osiągnęła 137,6 mln USD. W tym samym tygodniu odnotowano również dwa złomowania jednostek o łącznej nośności 67.927 ton. Pojawiły się również trzy nowe budowy o łącznym DWT 209.600 i wartości kontraktowej na poziomie 99,4 mln USD. W tygodniu 49 doszło do trzynastu transakcji używanymi masowcami na kwotę 224,6 mln USD. W tym samym czasie nie było żadnych złomowań. Na rynku odnotowano za to cztery nowe zamówienia o wartości okolo 132 mln USD i całkowite nośności zakontraktowanych jednostek na poziomie 291 tys. ton. 

Gazowce LNG i LPG


W tygodniu 45 odnotowano tylko jedną transakcję używanym gazowcem. Nie podano jednak do publicznej wiadomości wartości tejże transakcji. Nie było żadnych złomowań. Doszło za to do czterech nowych zamówień gazowców o łącznym DWT na poziomie 466 tys. ton. Tydzień 46 to jedna transakcja używanym gazowcem o wartości 55.7 mln USD. Zanotowano również jedno złomowanie – DWT 4.998. Na rynku pojawiła się również informacja o czterech nowych zamówieniach o łącznym DWT na poziomie 240 tys. i wartości 500 mln USD. W tygodniu 47 doszło do umowy kupna – sprzedaży na jeden używany gazowiec o wartości transakcyjnej 43 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Były za to cztery nowe zamówienia na kwotę 530 mln USD. Zamówienia te dotyczyły tonażu 312.000 DWT. Tydzień 48 to trzy transakcje używanymi jednostkami tego typu na kwotę około 79.1 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Pojawiło się za to bardzo dużo nowych zamówień. Według danych raportów Golden Destiny było ich aż piętnaście. Odpowiadało to DWT na poziomie 596 tys. i wartości transakcyjnej na poziomie 986.5 mln USD. W tygodniu 49 nie odnotowano jakichkolwiek transakcji dotyczących gazowców.

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


W tygodniu 45 odnotowano całkiem sporo, bo 13 transakcji kupna – sprzedaży używanych tankowców na łączną kwotę 305.85 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Zanotowano za to cztery nowe zamówienia o łącznym DWT na poziomie 466 tys. i zainwestowanym łącznie kapitale 276.8 mln USD. Tydzień 46 miało miejsce aż dwadzieścia cztery sprzedaże używanych tankowców o wartości 623.9 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Zamówiono za to dziesięć nowych tankowców o łącznym DWT na poziomie 692 tys. i wartości kontraktów na poziomie 350.5 mln USD. W tygodniu 47 odbyło się sześć transakcji używanymi zbironikowcami o wartości prawie 159 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Na rynku nowych budów było za to dwadzieścia nowych zleceń dla stoczni produkcyjnych na tonaż o nośności 1.072 tys. ton o wartości 338 mln USD. Tydzień 48 to dziesięć transakcji używanymi zbiornikowcami na kwotę 273.35 mln USD. Obyło się bez złomowań. Odnotowano również dziesięć nowych zamówień – 1.252 tys. DWT i 430 mln USD. W tygodniu 49 na rynku zbiornikowców doszło do dziewięciu transakcji używanymi jednostkami o całkowitej wartości 203,2 mln USD. Zanotowano jedno złomowanie małego zbiornikowca (DWT 7.849). Zanotowano również sześć nowych zamówień o łącznej nośności 388 tys. ton i łącznym zainwestowanym kapitale na poziomie 368 mln USD.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.