Od 24 sierpnia do 18 września w laboratoriach gdyńskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) i na wodach Zatoki Gdańskiej, odbyły się międzynarodowe próby nowych systemów poszukiwania i zwalczania min morskich.
Systemy te zostały opracowane w projekcie „Buried Mines (BURMIN)” w ramach programu “European Unmanned Maritime Systems for Mine Counter Measures and other naval applications (UMS)” Europejskiej Agencji Obrony (EDA), przez konsorcjum w składzie: Francja (Thales) jako lider, Belgia (RMA), Holandia (TNO), Niemcy (WTD-71, Atlas Elektronik, Fraunhofer, IPHT) i Polska (OBR CTM S.A.). Celem projektu „BURMIN” jest eliminacja luk technologicznych w systemach detekcji i neutralizacji dennych i zagrzebanych min morskich, a także ustalenie wspólnych standardów dla przyszłych systemów bezzałogowych, realizujących te zadania.
„Projekt Burmin stworzył znakomitą okazją do podjęcia wspólnego wysiłku opracowania i testowania różnorodnych technologii (magnetycznych, hydroakustycznych, chemicznych itd.), pod egidą Europejskiej Agencji Obrony. OBR CTM S.A wniósł znaczący wkład intelektualny w projekt m. in. poprzez przygotowanie stabilizowanej względem dna platformy sensorycznej oraz wykazał sprawność organizacyjną jako kraj gospodarz testów” – podkreślił Pan Paul Penven (lider konsorcjum, reprezentujący firmę Thales), co zostało potwierdzone przez Alana Michaud z francuskiego DGA oraz pozostałych uczestnicy konsorcjum.
Polska, jako gospodarz prób morskich, reprezentowana przez OBR CTM S.A., w porozumieniu z THALES FRANCE - liderem projektu, na zakończenie prób zorganizowała tzw. „VIP Day”. Podczas spotkania przedstawiona została prezentacja multimedialna systemów do detekcji
i niszczenia min, opracowanych w projekcie BURMIN, wraz ze wstępnymi wynikami przeprowadzonych prób morskich oraz prezentacja na żywo wybranych systemów.
„W zgodnej ocenie lidera projektu i koordynatora prób osiągnięto wyznaczone cele, jakimi było sprawdzenie w praktyce najnowszych technologii hydroakustycznych i magnetycznych w zakresie systemów poszukiwania i klasyfikacji min morskich, w tym zagrzebanych w osadach dennych, a także ich zwalczania przy zastosowaniu pojazdów SEAFOX lub zmodernizowanych, bezprzewodowo sterowanych ładunków TOCZEK M, opracowanych przez OBR CTM S.A., przenoszonych przez platformę podwodną SEAOTTER” – dodał koordynator projektu z ramienia Polski – Dyrektor Pionu Badawczo-Rozwojowego OBR CTM S.A. dr inż. Jan Dobkowski.
Dzięki efektywnej współpracy podczas realizacji projektu oraz w trakcie prowadzenia prób, możliwe było osiągnięcie bardzo dobrych wyników.
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku