PMK
Marynarka Stanów Zjednoczonych wyłączyła ze swojej floty pierwszy atomowy lotniskowiec typu Enterprise – USS „Enterprise” (CVN 65).Uroczyste opuszczenie bandery odbyło się 3 lutego w stoczni marynarki wojennej w Newport. Była to pierwsza kasacja lotniskowca o napędzie atomowym w historii USA.
Wyposażony w osiem reaktorów jądrowych, pozostawał w służbie United States Navy przez pół wieku, uczestnicząc w większości kryzysów i konfliktów czasów zimnej wojny oraz po jej zakończeniu, w które zaangażowana była amerykańska marynarka wojenna. USS Enterprise (CVN-65) był ósmą jednostką w historii US Navy noszącą nazwę Enterprise.
Stępkę pod okręt położono 4 lutego 1958 roku w Newport News, w stanie Wirginia; okręt został wodowany 24 września 1960 a przyjęcie do służby nastąpiło 25 listopada 1961 roku. Po wejściu do służby "Enterprise" był poddany programowi intensywnych testów. W październiku 1962 wziął udział w blokadzie Kuby w związku z kryzysem kubańskim.
2 grudnia 1965 wchodząc w skład 7 floty operującej w rejonie Pacyfiku jego samoloty pokładowe po raz pierwszy wzięły udział w walce atakując pozycje w Wietnamie zajmowane przez partyzantów z Wietkongu. 3 grudnia jego samoloty pokładowe w ciągu jednego dnia dokonały 165 ataków na pozycje nieprzyjaciela. 14 stycznia 1969 na pokładzie lotniskowca doszło do tragicznego wypadku. W czasie startu jednego z samolotów, gorące gazy wylotowe podgrzały podwieszony na innym samolocie pocisk typu Zuni, pocisk został samoistnie odpalony i uderzył w zaparkowane samoloty. Gwałtowny pożar strawił 15 samolotów oraz uszkodził okręt. W wyniku pożaru na pokładzie zginęło 28 członków załogi a 334 zostało rannych.
Początkowo miał być jednym z sześciu lotniskowców o napędzie atomowym jednak ostatecznie z powodu wysokich kosztów budowy pozostał jedynym okrętem swojego typu. Doświadczenie zdobyte w jego budowie posłużyło do zaprojektowania głównego typu amerykańskich lotniskowców z napędem atomowym, okrętów typu Nimitz.
Dalszy los okrętu nie jest teraz znany. Jedną z możliwości jest przerobienie okrętu na jednostkę muzealną ponieważ "Enterprise" jest pierwszym na świecie lotniskowcem z napędem atomowym. Inną możliwością jest przejście okrętu przez program recyklingu. W takim wypadku "Enterprise" byłby pierwszym lotniskowcem z napędem atomowym, który zostałby rozebrany w ramach tego przewidzianego dla atomowych okrętów podwodnych programu.
Podczas ceremonii wycofania okrętu ze służby ogłoszono decyzję o nazwaniu jego nazwą lotniskowca nowej klasy Gerald R. Ford CVN-80. Będzie on budowany przez stocznię Huntington Ingalls Industries, która na początku roku otrzymała na rozpoczęcie robót przygotowawczych 25,5 miliona dolarów. Pierwsza partia prac tzw. „stalowych” nad nowym okrętem będzie realizowana do marca 2018 r. w stoczni Newport News Shipbuilding. Ma to pozwolić na lepsze wykorzystanie linii produkcyjnej, a tym samym pozwoli na ograniczenie kosztów budowy lotniskowca.
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku