pc
Mimo że Ministerstwo Obrony Narodowej powiadomiło o czteromiesięcznym opóźnieniu przy budowie najnowocześniejszego niszczyciela min ORP „Kormoran”, jego wykonawca, czyli stocznia Remontowa Shipbuilding a Gdańska, stanowczo zaprzecza tym doniesieniom.
W oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez stocznię Remonotwa Shipbuilding czytamy: „Wszelkie dotychczas zrealizowane etapy budowy wykonane zostały zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób morskich, w ścisłym porozumieniu z Zamawiającym (Inspektoratem Uzbrojenia) i przeprowadzony przy współudziale Sił Zbrojnych RP. Obecnie uzgadniane są szczegóły udostępnienia przez Marynarkę Wojenną RP niezbędnych środków technicznych koniecznych do skutecznego przeprowadzenia ostatniej fazy prób morskich.
Dotrzymanie przyjętych terminów jest dla Stoczni sprawą priorytetową. Stanowczo zaprzeczamy jakimkolwiek spekulacjom, iż REMONTOWA Shipbuilding S.A. nie wywiąże się z podjętych zobowiązań wobec Zamawiającego. ORP „Kormoran” będzie gotów do przekazania Zamawiającemu w terminie zgodnym z postanowieniami umowy”.
Termin zakończenia prac przewidywany jest na 31 marca 2017 r.
Od kwietnia przyszłego roku ORP „Kormoran” ma przechodzić państwowe badania kwalifikacyjne. Jeśli ich wynik będzie pozytywny, niszczyciel min typu Kormoran II wejdzie do służby. Od nich będzie też zależała decyzja MON, czy zamawiać dwie kolejne takie jednostki.
ORP „Kormoran” ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Okręty typu „Kormoran II”
długość całkowita: 58,50 m
długość między pionami: 55,58 m
szerokość maksymalna: 10,30 m
szerokość na wodnicy pływania: 9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki: 6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,7 m
wyporność standardowa: 830 t
zanurzenie konstrukcyjne: 2,7 m
załoga: 45 osób
dodatkowe miejsca: 7 osób
prędkość maksymalna: 15 węzłów
zasięg: > 2500 Mm
napęd:
przewidywane wyposażenie przeciwminowe:
uzbrojenie:
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku