pc
Abordaż na jednostkę, kontrolę załogi oraz ewakuację ze statku ćwiczyli w środę na Morzu Bałtyckim funkcjonariusze straży granicznej i brzegowej z 15 krajów Unii Europejskiej. Neptun-17 to pierwsze odbywające się w Polsce tak duże międzynarodowe manewry dla służb kontrolnych.
– W ćwiczeniach praktycznych odbywających się w porcie w Kołobrzegu bierze udział 25 funkcjonariuszy służb kontrolnych z 15 krajów Unii Europejskiej – powiedziała PAP rzeczniczka prasowa Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie kpt. Katarzyna Tomczak.
– Uczestnikami są funkcjonariusze policji, straży granicznej, straży przybrzeżnej, administracji morskiej, którzy na co dzień zajmują się ochroną bezpieczeństwa morskiego – wyjaśniła. Jak dodała, w manewrach biorą udział także sześciu ekspertów z centrów do spraw terroryzmu z Portugalii, Francji, Grecji, 52 osoby z polskiej straży granicznej oraz 29 studentów Akademii Morskiej w Szczecinie.
Jak zaznaczył mjr Jacek Mierzwa z kołobrzeskiej Straży Granicznej, „celem ćwiczeń na morzu jest nawiązanie współpracy i wzmacnianie roli służb kontrolnych na arenie europejskiej”. – Spotkaliśmy się z funkcjonariuszami z Węgier, Słowacji, Grecji czy Macedonii, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach ze służby granicznej. Mamy tutaj okazję do wspólnych ćwiczeń w realnych warunkach morskich, uwzględniając przeciwdziałanie zagrożeniom o charakterze terrorystycznym – podkreślił.
– Scenariusz ćwiczenia zakładał, że grupa kontrolna po odprawie wejdzie na łódź straży granicznej, skąd bezpiecznie zostanie wysadzona jako grupa abordażowa – powiedział jeden z ekspertów Cezary Jóźwiak. „Dokonali oni przeszukania statku, sprawdzenia załogi. W tym samym czasie w maszynowni został ogłoszony alarm pożaru, więc musieli przeorganizować się i przystąpić do ewakuacji razem z załogą. Wszyscy byli ubrani w kamizelki i hełmy, mieli radiostacje”. Dodał, że pogoda była odpowiednia do ćwiczeń: stan morza wynosił 3 do 4, półtora metra fali, były wiatr i deszcz.
Jóźwiak zaznaczył, że dzięki tym praktycznym ćwiczeniom uda się podnieść funkcjonariuszom umiejętności bezpiecznego przeszukiwania statku. –Widać, że w różnych krajach są różne procedury i różne zadania stawiane są przed grupą kontrolną. Po ćwiczeniach omawiamy wspólne założenia, które chcielibyśmy wprowadzić jako jednolitą procedurę, czyli zestaw zasad, które obowiązywałyby we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Chciałbym, aby w przyszłości można było szkolić funkcjonariuszy według podobnego systemu, aby mogli razem bezpiecznie współpracować – wyjaśnił ekspert.
Manewry trwające od 22 do 25 maja na wodach Portu Kołobrzeg odbywają się w ramach partnerstwa z Agendą Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL).
Naprawa uszkodzonej przez Rosjan Dnieprzańskiej Elektrowni Wodnej ma potrwać trzy lata
Prokuratura wszczęła śledztwo po pożarze magazynu w Nowym Porcie
W Bułgarii zakończyło się międzynarodowe ćwiczenie pk. "Breeze 2024". Brali w nim udział polscy marynarze
Ostatni rosyjski okręt miał opuścić port w Sewastopolu. Ukraina ogłasza kolejny sukces w wojnie
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk