W swoim najnowszym tekście dla Warszawskiego Instytutu Inicjatyw Strategicznych (WIIS) pt. Jeśli okręt podwodny, to jaki i dlaczego? kmdr rez. Ryszard Grudziński, oficer związany przez wiele lat z Dywizjonem Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów, omawia kwestię wymagań operacyjnych względem nowych, planowanych do pozyskania przez Polskę w ramach program Orka okrętów podwodnych.
Z lektury analizy można dowiedzieć się nie tylko o środowisku działania Marynarki Wojennej i roli okrętów podwodnych w doktrynie działania naszych sił morskich, ale przede wszystkim o tym jakimi cechami wyróżniają się współczesne konwencjonalne okręty podwodne i które z tych charakterystyk są szczególnie istotne z polskiego punktu widzenia – to temat tak naprawdę niezwykle rzadko dyskutowany szerzej w debacie publicznej. Wśród głównych wniosków z tekstu można wskazać na: kluczowe znaczenie nowoczesnych OOP dla realizacji zasadniczych zadań przez Marynarkę Wojenną, to że okręt ten powinien być przede wszystkim przystosowany do działania na akwenach litoralnych, charakteryzować się niskimi polami fizycznymi i posiadać napęd niezależny od powietrza (ang. Air Independent Propulsion, AIP), a także być zdolnym do współpracy z nadbrzeżną artylerią rakietową – co zdaniem autora jest istotniejsze niż możliwość przenoszenia pocisków manewrujących o zasięgu operacyjnym czy kierowanych rakietowych pocisków przeciwokrętowych.
Co jednak ważne, chociaż okręty podwodne są Marynarce Wojennej na pewno potrzebne z operacyjnego punktu widzenia, to jednak z całą pewnością będziemy musieli kupić je zagranicą uczestnicząc prawdopodobnie w tym projekcie pod względem przemysłowym jedynie w ograniczonym stopniu. Dlatego z punktu widzenia interesu gospodarczego państwa należy mieć na uwadze, że inne programy modernizacyjne MW mogą prawdopodobnie w większym stopniu przyczynić się do rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego, co było przedmiotem analizy w realizowanym przez ostatnie miesiące przez WIIS projekcie pt. Baza przemysłowo-badawcza Marynarki Wojennej 2.0., którego wyniki zaprezentowane zostaną już niebawem. Tymczasem jednak zapraszamy do lektury całości analizy kmdr Grudzińskiego, która jest dostępna dla Państwa pod poniższym linkiem: https://wiis.org.pl/images/Jaki_okręt_podwodny_dla_Polski_1.pdf
Naprawa uszkodzonej przez Rosjan Dnieprzańskiej Elektrowni Wodnej ma potrwać trzy lata
Prokuratura wszczęła śledztwo po pożarze magazynu w Nowym Porcie
W Bułgarii zakończyło się międzynarodowe ćwiczenie pk. "Breeze 2024". Brali w nim udział polscy marynarze
Ostatni rosyjski okręt miał opuścić port w Sewastopolu. Ukraina ogłasza kolejny sukces w wojnie
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk