MSC od 1 października ma zwiększyć dopłatę paliwową (PSS) podczas szczytu sezonu między Europą a Stanami Zjednoczonymi. Podwyżka wyniesie 1000 dolarów za kontener 40-stopowy (FEU).
Stawki na rynku spot wzrosły o około 180 procent w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, przy czym piątkowy wskaźnik Freightos Baltic Index (FBX) wyniósł 5888 dolarów za FEU.
Jeden z brytyjskich spedytorów ze znacznym przepływem ładunków do USA powiedział niedawno "The Loadstar", że rynek „po prostu oszalał z dnia na dzień”.
– Od lat jesteśmy przyzwyczajeni do stabilności na Północnym Atlantyku, a stawki nigdy nie podlegały ekstremalnej zmianom, jak w przypadku szlaku Azja-Europa. Teraz to wszystko się zmieniło i nie widzę momentu, w którym stawki miałyby znowu spaść – dodał.
Rynek wtórny również odnotowuje ogromne wzrosty stawek frachtowych. Według nowej oceny cen przeprowadzonej przez S&P Global Platts, kursy spot z Azji do Ameryki Południowej również gwałtownie rosną.
Tymczasem na szlaku z Azji do zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych Freightos określił stawki jako „stabilne”, z FBX01 na stałym poziomie 18 425 dolarów za FEU. To wciąż o 452 procent więcej niż rok temu.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”