Firma MSC Mediterranean Shipping Company z siedzibą w Szwajcarii awansowała w rankingu Transport & Environment największych emitentów dwutlenku węgla w Europie.
Organizacja pozarządowa zajmująca się ochroną środowiska z siedzibą w Brukseli informuje, że MSC wyemitowało 10,9 mln ton CO2 podczas wszystkich rejsów wychodzących lub przybywających do portów europejskich w zeszłym roku, co plasuje go jako szóstego co do wielkości truciciela klimatycznego w bloku, obok elektrowni opalanych węglem. Podczas gdy emisje dwutlenku węgla MSC w 2020 roku spadły o około 3 procent, MSC nadal wspięło się na szóste miejsce na liście z 7. miejsca w 2019 i 8. miejsca w 2018 roku.
– Po raz trzeci z rzędu największy emitent żeglugowy wszedł do pierwszej dziesiątki największych trucicieli w Europie – powiedział Jacob Armstrong, oficer ds. żeglugi w T&E. – To symbol branży, która nie płaci ani centa za zanieczyszczenie. To, że operator statku wyprzedza elektrownie węglowe, pokazuje, że zwykły biznes nie działa. Potrzebujemy unijnego rynku emisji, który sprawi, że żegluga płaci za całe zanieczyszczenie.
W zeszłym roku MSC krytykowało system rankingowy T&E, który opiera się na danych z monitorowania, raportowania i weryfikacji Unii Europejskiej (UE), mówiąc, że jest „rozczarowany i bardzo zaniepokojony nieprawidłową i mylącą interpretacją danych”, ponieważ tylko 40-45% emisji zgłoszonych za pośrednictwem MRV faktycznie wystąpiło na obszarze geograficznym UE.
Najnowsza analiza T&E wykazała, że zdecydowana większość emisji (65% do 79%) z pięciu największych firm żeglugowych miała miejsce podczas rejsów między portami europejskimi i pozaeuropejskimi.
– Brak rynku emisji dwutlenku węgla obejmujący rejsy pozaeuropejskie pozwala największym firmom żeglugowym oderwać się od haczyka i pozostawia mniejszym operatorom, którzy żeglują głównie w Europie, aby przejąć kontrolę – dodał Armstrong. – Zaprzepaściłoby to również dochody z ETS, które można by ponownie zainwestować w ekologizację sektora.
Jeszcze w tym miesiącu Komisja Europejska ma opublikować propozycje włączenia żeglugi europejskiej do unijnego rynku emisji dwutlenku węgla (ETS) i ustanowić pierwszy na świecie mandat dotyczący zrównoważonych paliw dla statków (rozporządzenie morskie UE dotyczące paliw).
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”